"Bedrövligt bemötande"

Christina Atterby möttes av parkeringsböter – där det var gratis att stå. ”Helt bedrövligt”, säger Christina om Q-parks bemötande i ärendet.

Så här såg parkeringsautomaten ut när Christina Atterby parkerade bilen, trots det fick hon en p-bot.

Så här såg parkeringsautomaten ut när Christina Atterby parkerade bilen, trots det fick hon en p-bot.

Foto: Christina Atterby

Uppsala2015-06-08 20:45

Det var i fredags den femte juni, när glada studenter sprang ut ur Uppsalas skolor, som Christina Atterby parkerade bilen på en parkeringsplats vid Rudbeckslaboratoriet. En ur parkeringsbolaget Q-parks personal var på plats och gratulerade henne – dels att hon tog bilen till jobbet en dag då det fanns parkering, dels att det var gratis parkering till och med måndag. Christina Atterby tackade, önskade en trevlig helg och begav sig till jobbet.

När arbetsdagen var slut gick hon tillbaka mot bilen. Där möttes hon av en oväntad syn.

– Jag såg att det var väldigt många bilar som blivit lappade. Först trodde jag att det bara var reklamlappar, säger Christina Atterby.

Det var inte reklam, det var böter för obetald parkering. Christina Atterby ringde Q-park och fick svaret: chefen är inte inne, betala 500 kronor och överklaga senare.

– Det är helt bedrövligt, jag stör mig på bemötandet så otroligt mycket. De har gjort ganska många tjänstefel i mina ögon och man har en arrogant attityd mot sina kunder, säger Christina Atterby.

Christina Atterby krävde i sitt samtal att Q-parks chef skulle ringa henne på måndag, men fick som svar, säger hon, att de trodde att ”chefen inte ville göra det.” Det är bemötandet, och inte boten i sig, som stör henne. Christina tror att parkeringsbolaget kan gå plus av sådana här händelser då alla kanske inte ids överklaga sin bot när de väl betalt den, trots att den är felaktig.

– Är det alltså så att Q-park kan tjäna lite extra stålar på folk som inte orkar överklaga?

När UNT slutligen får kontakt med Q-park medger vd:n Peder Ståhlberg att företaget gjort fel.

– Det är vi som gjort fel här! Självklart makuleras dessa kontrollavgifter, skriver han i ett mejl.

Enligt Ståhlberg är det 13 personer, utöver Christina Atterby, som drabbats av felaktig bot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!