Bedrägerier för miljoner stoppas

Under 2007 stoppade Länsförsäkringar Uppsala ersättningar för cirka 2,3 miljoner kronor. I hela landet upptäckte länsförsäkringsgruppen drygt 1 000 försök till försäkringsbedrägerier under 2007.

Uppsala2008-01-12 22:08
- Vi hade ett hundratal fall under 2007 där vi gjorde en särskild utredning. I många av fallen kom vi sedan fram till att det inte fanns någon grund för ersättning, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala.

Hur avslöjar ni försöken till bedrägerier?
- Ibland får vi tips från grannar eller allmänheten. Andra gånger är det något i underlaget som verkar konstigt. Om något inte verkar stämma och gör våra skadereglerare misstänksamma, går vi vidare med en fördjupad utredning.
Motorsidan står för de flesta försöken till försäkringsbedrägerier. En skadeanmälan kan till exempel handla om krav på ersättning för en bil som blivit stulen. I själva verket är det så att bilstölden har iscensatts för att lura försäkringsbolaget.

"Påplussning" i samband med inbrott är en annan grupp av bedrägeriförsök. Den som anmäler inbrottet tar upp fler och dyrare föremål än det som egentligen blev stulet.
- Under 2007 började vi inom Länsförsäkringar att titta närmare på personskadorna vid trafikolyckor, särskilt vid lindrigare krockar. När kontakt tas med de drabbade har det hänt att en del tagit tillbaka sina skadeanspråk, säger Susanne Fagerberg.

Eftersom bedrägerier i slutänden drabbar alla bolagets kunder i form av högre premier ser Länsförsäkringar givetvis allvarligt på bedrägeriförsöken.
- De flesta kunder har förståelse för att vi kan behöva göra en fördjupad studie. Och vi är ju inte ute efter att jaga kunderna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om