Bättre service till företagen

Hallå där Olle Lindkvist, företagare, utbildningsansvarig och delaktig i projektet "Näringslivsklimat" i Knivsta kommun som ska pågå ett år framåt.

Olle Lindkvist

Olle Lindkvist

Foto:

Uppsala2007-05-31 00:01
I ett pressmeddelande säger kommunen att målsättningen är att kommunen ska ge företagen "tillgänglighet, service och effektivitet i världsklass". Det låter det!
- För att åstadkomma service i världsklass behöver man inte befinna sig i New York, eller så. I en liten, effektiv organisation med fokus på individernas kompetens och vilja så går det att nå en service i världsklass. Man måste se till förutsättningarna.

Hur ska ni nå det högt ställda målet?
- Vi har ingen dålig utgångspunkt. Det finns en god attityd i dag och serviceviljan från kommunens sida ligger på en hyfsad nivå. Mycket handlar om att organisera rätt, utbildning och det personliga ansvaret.

Vad säger du om Knivstas företagsklimat i dag?
- När det gäller attityden och förmågan att lyssna från kommunen är det ett gott klimat. Man har mer kontakt med företagarna i dag. Men fortfarande har vi få företag i kommunen i förhållande till invånarantalet. Men det behövs tid för att få en kommersiell tillväxt. Kommunens läge är ett stort plus för företagande.

När når Knivsta kommun en topplacering på intresseorganisationen Svenskt näringslivs rankningslista över kommunernas företagsklimat?
- Bra fråga, en målsättning borde vara att vi inom två år har en topplacering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!