Båtar ska ge bilhandlare flyt

Bilhandlarna Ted Rundquist och Lars-Gunnar Andersson ger sig ut på sjön. Båtförsäljningen inleds inom en månad.– Vi satsar stort och vill bli ledande, säger Ted Rundquist.

Lars-Gunnar Andersson och Ted Rundquist ska börja sälja båtar också.

Lars-Gunnar Andersson och Ted Rundquist ska börja sälja båtar också.

Foto: Fredrik Johansson

Uppsala2012-10-05 19:02

Den omtalade konkursen i båtbranschen i somras, då Nimbuskoncernen gick omkull, blev till en möjlighet för Upplands Bilforum. I konkursen ingick ett lager av märket Ryds som bilhandlarna nu har köpt.
Affären omfattar ungefär 300 båtar. Enligt konkursförvaltaren Rickard Ström vid advokatfirman Lindahl var priset drygt 15 miljoner kronor inklusive moms.

Ted Rundquist och Lars-Gunnar Andersson berättar att de har funderat i några år på att börja med båtar och förberett sig och företaget för det. Nu kom tillfället. De menar att båtar passar väl in eftersom de hör till samma kategori fritidsprodukter som husvagnar och husbilar, som företaget redan säljer.

Men kan ni något om båtar?
– Jag har haft en Ryds 620 de senaste sju åren, svarar Lars-Gunnar Andersson leende, och poängterar att det ligger mycket research och marknadsstudier bakom satsningen.
– Det handlar om att vilja lära sig nya saker, säger Ted Rundquist, som för närvarande äger en roddbåt med motor, men är uppvuxen med båtar.

Rundquist/Andersson menar att båtmarknaden inte har fungerat väl de senaste åren och att båthandeln inte drivs lika effektivt som bilhandeln.
– Begagnade båtar ligger alldeles för högt i pris. Ett stort problem är att folk vill ”ha tillbaka” sina pengar på begagnat. Det stoppar hela marknaden, säger Lars-Gunnar Andersson.
– Vi tänker marknadsanpassa priserna så att det kommer i gång med försäljningen, säger Ted Rundquist.

Tillverkningen av Rydsbåtarna köptes från konkursboet av personer som satt i ledningen i ”gamla Ryds”. När de nya modellerna kommer nästa år ska Upplands Bilforum bli återförsäljare för dem. Även begagnade båtar ska säljas.
När det gäller motorer har Upplands Bilforum ett avtal med Mercury. En serviceanläggning för båtmotorer ska också byggas upp och personal ska utbildas. Begagnade båtar som byts in ska rustas och servas hos andra företag.
Satsningen ger ett antal nya arbetstillfällen.
– Sammanlagt blir det minst fem-sex nya jobb, konstaterar Lars-Gunnar Andersson.

Finns det utrymme för er på marknaden?
– Ja, Uppsala behöver en till båthandlare. Det här är landets fjärde största stad – det finns utrymme.
UNT lyckades på torsdagen inte få kontakt med Uppsalas dominerande båthandlare Bertil Wik för en kommentar.

Fakta Upplands Bilforum AB

Ted Rundquist, 40, och Lars-Gunnar Andersson, 38, inledde samarbetet 1999. Den tredje ägaren Anders Rantén kom in senare. Företaget började sälja bilmärket Kia 2001.
Husvagnar och husbilar av märket Adria kom 2009. Företaget har ingen egen verkstad, men samarbetar tätt med grannen Béos bilservice.
Omsättning: 450 miljoner kronor.
Antal anställda: 18.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!