Efter årsskiftet ska Uppsala kommun starta arbetet med att sänka väg 255 med flera meter för att spårvagnarna ska kunna ta sig vidare till Bergsbrunna station. Strax norr om Nåntuna backe är det tänkt att spårvägen ska korsa 255:an. I samma veva flyttas flera viktiga ledningar i marken.
Innan arbetet startar kommer det byggas en omledningsväg parallellt med väg 255.
Men när vägen ska sänkas rivs den gång- och cykeltunnel som nu går under väg 255 och som bland annat används av skolbarn som ska ta sig till och från Stordammens skola i Sävja.
Föräldrar till barn i Nåntuna backe ställer sig frågande till att arbetet går igång utan att de fått komma till tals.
– Vi vill så klart att våra barn ska ha en säker skolväg, och hade gärna sett att vi fått vara delaktig i hur problemet ska lösas, säger Jesper Jansson Hjerdt, som bor i Nåntuna backe och representerar samfällighetsföreningen i bostadsområdet.
Att ersätta tunnel med en övergång med trafikljus tycker Jesper Jansson Hjerdt inte låter trafiksäkert.
– Vi flyttade hit 2011 och blev positivt överraskade över att det fanns en tunnel här. Det var också ett krav från kommunen när området byggdes, säger han.
Jesper Jansson Hjerdt är kritisk till att kommunen inte informerar de boende i förväg om vad som är på gång. Han vill ha dialog.
– Arbetet påverkar vårt område på flera sätt. De ska ju även göra om dragningen av avlopp, el, fjärrvärme samt vatten och man hade ju velat veta hur det blir. Nu vet vi ingenting om det här.
Föreningen Sydöstra Uppsala känner igen kritiken.
– Så här är det hela tiden, säger ordförande Marguerite Sjöström och får medhåll av vice ordförande Eva Jonsson.
– Vi fick tips om detta och då läste vi på för att kunna informera våra medlemmar. Mycket av kritiken kan ju föregripas om man har en dialog, det samspelet är ju att föredra, säger hon.
Sydöstra Uppsala vill ha ett omtag av hela översiktsplanen eftersom den, enligt föreningen, inte är up-to-date längre.
– Den kom ju 2016, sedan dess har mycket hänt. Omvärldsläget ser annorlunda ut. Vi har klimatfrågan att ta hänsyn till, vatten och avlopp är inte löst. Vi har fått en ny befolkningsprognos som visar att det kommer födas färre barn. Det underlag man hade för spårväg förr gäller inte längre, säger Marguerite Sjöström och Eva Jonsson i munnen på varandra.
Alla tre är eniga om att spårvägsprojektet är ett stort risktagande.
– Vad händer om man får nej på spårvägsbron över Fyrisån? Då har ju tunneln rivits och alla träden fällts i onödan, säger Marguerite Sjöström.
Kommunen planerar att starta arbetet i december 2024 och det kommer att pågå under cirka 14 månader.
Enligt Karin Graham, projektledare för arbetet med ledningsflyttarna inom spårvägsprojektet, ska barnens skolväg göras så trafiksäker som möjligt. Och hon lovar information till de som kommer omfattas av ombyggnaden, men vill vänta in entreprenören.
– När en sådan är utsedd kan vi kalla till informationsmöte, troligen i december. Vi vill fånga upp föräldrarnas och barnens oro, vi behöver veta mer själva, till exempel vilka åldrar det är på barnen, säger hon.
Under byggtiden kommer överfarten flyttas flera gånger i takt med att byggandet fortskrider. Enligt Karin Graham kommer barnen inte märka av förändringen förrän i början av nästa år.
– Nu pågår upphandling fram till 6 november, sen ska anbuden gås igenom och en entreprenör ska väljas ut, så det kommer dröja lite innan grävandet drar igång, säger hon.