Barn når inte bussars stoppknappar

UL:s bussars stoppknappar sitter för högt för att ett barn på ett säkert sätt ska kunna trycka på dem. Det menar en orolig förälder som tidningen talat med. ”Mitt barn måste knäppa upp säkerhetsbältet för att nå stoppknappen eller be chauffören att stanna”, säger föräldern.

Sture Jonsson, presschef på UL, berättar att man känner till problemet med att stoppknapparna på bussarna sitter för högt på en del bussar. Men han menar att det är ett problem som kommer att fasas ut då UL ställer skarpare krav.

Sture Jonsson, presschef på UL, berättar att man känner till problemet med att stoppknapparna på bussarna sitter för högt på en del bussar. Men han menar att det är ett problem som kommer att fasas ut då UL ställer skarpare krav.

Foto: Johan Heimer/Staffan Claesson (Arkivbild)

Uppsala2019-01-16 12:09

Bussbolaget UL ansvarar för den kommunala skolskjutsen i Uppsala. Varje dag åker drygt 11 000 skolbarn med bussarna. Men enligt en förälder som tidningen varit i kontakt med sitter stoppknapparna i taket, för högt för att ett barn på ett säkert sätt ska kunna nå dem.

– Antingen måste mitt barn ta av sig säkerhetsbältet för att nå stoppknappen i taket eller säga till chauffören för att bussen ska stanna, säger föräldern som vill vara anonym.

Situationen har lett till att barnet är ängsligt inför att över huvud taget åka buss.

– Hen (reds. anm.) vill försöka sitta nära chauffören så att hen ska slippa ta av bältet, men det är ju inte alltid de sätena är lediga, säger föräldern.

Sture Jonsson, presschef på UL, berättar att man känner till problemet.

– Vi känner till att stoppknappen sitter högt på en del av bussarna. Det är i och för sig i enighet med den standard och de krav som gäller för bussarna. Men kraven tar inte hänsyn till specifika användarområden - som bland annat skolskjuts, säger han.

Men i takt med att UL gör nya upphandlingar så sker det förändringar.

– Redan i dag har vi bussar med stoppknappar under fönstren. Det kommer att bli vanligare framöver då vi byter ut våra bussar. Redan nu ställer vi skarpare krav på att stoppknappen ska vara mer tillgänglig så det är ett problem som kommer fasas ut, förklarar Sture Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om