Barn lär sig tidigare än man trott

Betydligt tidigare än man trott kan spädbarn uppfatta vad som händer omkring dem. Bara på några månader sker dramatiska förändringar. Ögonrörelser och griprörelser är de första tecknen på att barnet börjar kunna föreställa sig vad som ska att hända härnäst.

Uppsala2004-03-22 00:00
- Det här brukar komma ganska plötsligt. Våra mätningar visar att det kommer tidigare än man trott, säger Claes von Hofsten, professor i psykologi vid Uppsala universitet och föreståndare för Spädbarndlaboratoriet.
- Vi använder tre olika metoder att mäta barns ögonrörelser. En av metoderna började jag använda i Umeå 1992. Fortfarande är vi ensamma om den.
Ett nyfött barn kan inte följa ett föremål med blicken. Ögonen rör sig ryckigt och halkar efter. Men förmågan att styra blicken utvecklas dramatiskt.
- Våra studier visar att andelen mjuka ögonrörelser har ökat från cirka 30 till 70-80 procent redan när barnet är 6-12 veckor gammalt. Ibland kan hela denna utveckling gå på ett par veckor.
- Det här innebär att barnet kan följa ett föremål som rör sig på ett förutsägbart sätt, utan att plötsligt ändra hastighet.

Tecken på tänkande
- Vid fyra månaders ålder kan barnen också följa ett föremål som försvinner bakom en skärm. De kan föreställa sig hur föremålet rör sig bakom skärmen och flyttar blicken dit föremålet dyker upp igen. I början kan barnen behöva se föremålet försvinna ett par gånger innan de flyttar blicken till exakt rätt ställe. Det är ett första tecken på "tänkande" hos spädbarn.
Om man däremot plötsligt ändrar hastighet på föremålet, halkar blicken efter.
- Nervsystemet är ganska långsamt, påpekar Claes von Hofsten.
- Det kan ta upp till flera tiondels sekunder innan nervsystemet reagerar om något händer oförutsett.
Det är ungefär samma reaktionstid som elitlöpare har när de reagerar på startskottet i ett 100-meterslopp.

Bollsinne
Vid ungefär fyra månaders ålder händer mycket i barnets utveckling. Då brukar de första tecknen synas på att griprörelserna är planerade när ett barn griper efter ett föremål. Redan i förväg börjar barnet orientera handen så att föremålet ska kunna gripas på ett lämpligt sätt och barnet börjar också stänga handen innan den har nått fram till föremålet.
- Om föremålet rör sig, riktar barnet griprörelsen mot en punkt i föremålets bana dit föremålet ännu inte har nått fram. Att kunna ha sådan framförhållning är faktiskt grundförutsättningen för bollsinne senare i livet, menar Claes von Hofsten.
Hans forskargrupp medverkar för övrigt i ett EU-projekt som ska utveckla en biologisk robot, det vill säga en robot som inte måste få all kunskap inprogrammerad i förväg utan kan utvecklas. För att kunna konstruera en sådan robot måste man veta hur den mänskliga hjärnan utvecklas och då börjar man givetvis med spädbarnet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om