Barn i missbrukarmiljö behöver stöd

Barn och ungdomar är lika viktiga och behöver stöd i samma mån som vuxna i missbruksfamiljer. Det visar en intervjustudie som gjorts vid sociologiska institutionen vid Uppsala universitet.

Skolan kan vara en fristad, men också en plats där barnens problem blir tydliga med frånvaro och uppförandeproblem, sade Elisabet Näsman.

Skolan kan vara en fristad, men också en plats där barnens problem blir tydliga med frånvaro och uppförandeproblem, sade Elisabet Näsman.

Foto: Pär Fredin

Uppsala2015-09-17 20:12

Videon är inte längre tillgänglig

Resultaten av studien Barn i missbruksmiljöer, BIM, bygger på intervjuer med barn och föräldrar i familjer där någon missbrukar alkohol eller droger presenterades vid en konferens i Uppsala på torsdagen. Inför en till sista plats fylld sal X i universitetet betonade Elisabet Näsman vikten av att fråga barn och ungdomar hur de upplever hem och familj och hur en förälders missbruk påverkar deras liv.

– Man kan behöva fråga flera gånger, att få barns och ungas tillit går inte alltid fort. De är ofta också väldigt lojala med sina föräldrar, och tonar gärna ned situationer där bråk och kanske våld förekommer, sade Elisabet Näsman.

Att tilliten också måste gå åt båda håll exemplifierade Näsman med en hänvisning till en utländsk undersökning där man kunnat kontrollera sanningshalten i berättelser från olika parter vid vårdnadstvister:

– Undersökningen visade det sig att männen ljög mest, därefter kvinnor och mest tillförlitliga var barnen som fått komma till tals.

Emil Lyberg var en av deltagarna vid konferensen, han går den femte av sju terminer på socionomutbildningen:

– Arbetet bedrivs säkert olika i olika kommuner, men där arbetet fördelas på olika enheter, barn, vuxna, missbruk, försörjningsstöd, kan det vara bra att uppmärksamma hur viktigt det är att alla familjemedlemmar får det stöd de behöver, sade Emil Lyberg.

Delar av de sammanlagt 51 intervjuer, 21 med föräldrar och 30 med barn mellan sex och 19 år som studien bygger på, framfördes på podiet av Helén Olsson som intervjuare och Karin Alexandersson i olika roller, med efterföljande analyser av Elisabet Näsman.

– Jag tar aldrig med mig kompisar hem, och

– Ibland har vi kommit överens om att göra något kul, men så blir det inget för att …, var delar ur barns berättelser.

Barnens liv påverkas på olika sätt, och de försöker hantera situationer de hamnar i hemma. Men det påverkar också livet utanför hemmet.

– Jag hade ett sjukt behov av att hävda mig och bråkade mycket i skolan. Ingen tog tag i mig och frågade ”Varför är du så jävla arg?”, var en av replikerna från en intervju med en ungdom.

Skolan är viktig när det gäller att upptäcka barn som har svåra hemförhållanden. Därför går också BIM-projektet vidare med Skol-BIM 2015-2017. Projektet ska utveckla skolans stöd till barn i missbrukarmiljöer. Fem kommuner i Uppsala län ingår i projektet: Tierp, Knivsta, Uppsala, Enköping och Håbo.

Fakta Barn i missbruksmiljöer, BIM

BIM är ett forsknings- och utvecklingsprojekt där forskningsdelen nu avslutats. Den bestod i en intervjustudie med 51 personer, 21 föräldrar varav 12 i aktivt missbruk, 12 barn 6-12 år och 18 ungdomar 13-19 år. Några barn och ungdomar var familjehemsplacerade, andra bodde växelvis hos separerade föräldrar, flera bodde hos nu nyktra föräldrar.

Projektet drivs av Uppsala universitet och Regionförbundet Uppsala län med stöd från Folkhälsomyndigheten och i samverkan med Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Hela rapporten kommer att finnas tillgänglig på universitetets och Regionförbundets webbplatser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om