Barn i en digital värld

Barnen fastnar framför tv:n i timtal. Dataspelet är våldsammare än du trott - och på nätet kan ju vad som helst hända. Vi frågar två experter på området om tips till föräldrar när det gäller de yngre skolbarnens mediekonsumtion.

Child Using Computer Mouse --- Image by © Rob Goldman/Corbis

Child Using Computer Mouse --- Image by © Rob Goldman/Corbis

Foto: Scanpix

Uppsala2010-04-08 10:04

Lotta Nylander jobbar med mediaproduktion inom skolbranschen. Hon var tidigare spelutvecklare och är författare till boken Spela dator:
1. Hur länge är det lagom att sitta framför datorn/tv:n per dag för en 9-åring?
- Jag tycker att det är svårt att ge någon särskild tidsgräns. Barn behöver ju göra allt möjligt på dagarna: leka, gå i skolan och röra sig på olika sätt. Som förälder får man erbjuda alternativ så att det blir en meningsfull mix. Men nuförtiden har datorn en naturlig plats i barns vardag - precis som för vuxna.

2. Många spel för den här åldersgruppen är ganska våldsamma. Hur ska man som förälder förhålla sig till det?
- Jag tycker inte att föräldrar ska vara så oroliga över våldsamma inslag i spel. Jag vet att det kan låta konstigt, men för spelaren upplevs sällan bilder, handlingen och skeendet i spelet som våld - även om bilderna är våldsamma. För spelaren tar själva spelandet över upplevelsen, det vill säga att klara banan, att förbättras, att kunna nå en ny nivå. Forskning visar också att våld på tv gör mycket starkare intryck på barn än våld på datorn.

3. Hur får man bäst koll på vad ens barn har för sig på nätet?
- Det är svårt att kontrollera vad barn gör när man inte är med. Jag tror att det handlar om att ha en förtroendefull relation till sitt barn så att man kan prata om vad barnet gör på nätet och att man kan få se vilka sajter de använder. Om man är orolig tycker jag att man ska säga det till sitt barn och förklara vad man är rädd ska hända. Det gäller ju också alla underliga tävlingar och andra kommersiella erbjudanden som barnen utsätts för via mobilen och datorn. Det är svårt för dem att förstå att många av de tjänsterna kostar pengar.

4. Finns det risk att barn som inte är datorvana vid den här åldern kommer efter sina skolkamrater?
- Det borde inte vara det, eftersom datorn används i skolan och då har skolan också en skyldighet att kompensera de barn som inte har egen dator, genom att erbjuda datorstöd på skoltid. Hur man söker på internet, hur man lagrar text och bilder på en hårddisk, hur man hanterar e-post, hur man sköter bankärenden, är ju kunskaper som man tar för givet i dag. Om barn växer upp utan att lära sig det innebär det nog svårigheter för dem både under uppväxten och som vuxna.

Karin Larsson är verksam vid Medierådet, som arbetar med barns och ungas mediesituation, med syfte att minska riskerna för skadlig mediepåverkan.

1. Hur länge är det lagom att sitta framför datorn/tv:n per dag för en 9-åring?
- Det beror på individuella faktorer och vad barnet ägnar sig åt i övrigt, till exempel hur balansen ser ut mellan stillasittande tid och fysisk aktivitet. Dessutom beror det på om barnet ges möjlighet att prata om det han eller hon ser och upplever eller om medieanvändningen sker helt utan möjlighet till reflektion eller bearbetning.

2. Många spel för den här åldersgruppen är ganska våldsamma. Hur ska man som förälder förhålla sig till det?
- Vi rekommenderar att man tittar på den åldersrekommendation som finns på varje spel som säljs i Sverige. Det ger ofta ett bra beslutsunderlag när det gäller att avgöra vilka spel som är lämpliga för just ditt barn. Vill man veta mer kan man söka efter recensioner av dataspel, flera tidningar och webbplatser publicerar aktuella spelrecensioner. Eller prova själv att spela och avgör om spelet passar för ditt barn.

3. Hur får man bäst koll på vad ens barn har för sig på nätet?
- Har man små barn kan man vara med dem när de upptäcker nätet och göra det till ett naturligt samtalsämne, men även för lite äldre barn och ungdomar är det bästa sättet att få information att prata med dem. Be att de visar sina favoritsajter eller be dem berätta vad de tycker är roligt med nätet. En bra dialog gör det troligare att barnet berättar för dig om det skulle råka ut för något som han eller hon mår dåligt av.

4. Finns det risk att barn som inte är datorvana vid den här åldern kommer efter sina skolkamrater?
- Användningen av datorer och internet kryper allt längre ned i åldrarna, men den tidiga användningen handlar främst om underhållning, att spela spel samt titta på film och bilder. I nioårsåldern har nätet ännu inte fått den sociala betydelse som det får några år senare, men visst kan barn som inte har tillgång till dator och internet hamna efter mer resursstarka kamrater. När det gäller de mer kunskapsmässiga förutsättningarna beror det på vilka förutsättningar skolan kan erbjuda när det gäller att ge eleverna digital kompetens.

Sajter inte säkra för unga

Medierådet presenterade nyligen en granskning av sociala nätverkssajter som vänder sig till barn och unga. Undersökningen omfattar 17 sajter, från stora globala aktörer till mindre sajter på den svenska marknaden. Resultatet visade att långt ifrån alla sajter erbjuder en säker miljö för barn och unga.
Ej godkända blev: Jesper
Snyggast
Snuttis
Fjortis
Existenz
Läs mer på www.medieradet.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!