Banverket stänger i Uppsala

Banverket Produktion stänger i september sina serviceenheter i Uppsala, Rosersberg och Bålsta. I stället öppnas ett nytt kontor i Upplands Väsby. Därmed kommer ingen servicepersonal att vara stationerad i Uppsala för att åtgärda signal- och växelproblem.

Uppsala2007-04-02 17:55
- Servicen kommer inte att bli sämre, utan bättre, hävdar Christer Färnegård, distriktschef på Banverket Produktion region öst.
Som UNT kunde berätta i går vill Banverket satsa cirka två miljarder kronor på att halvera tågförseningarna i Mälardalen. Bland annat ska driftunderhållet öka kraftigt.
Nu visar det sig att Banverket Produktion redan i vintras fattade beslut om att stänga tre service­enheter längs sträckan Uppsala­Stockholm och i stället öppna ett centralt servicekontor i Upplands Väsby. Det innebär att det inte längre kommer att finnas en fast serviceenhet i Uppsala för att avhjälpa fel på bland annat signaler och växlar.

Bättre service
Distriktschefen Christer Färnegård hävdar att servicen kommer att bli bättre i Uppsala efter att man lagt ned kontoret i Uppsala.
UNT: Det kanske är en dum fråga, men kommer inte personalen snabbare till Uppsala om personalen redan är i Uppsala?
- Fel kan uppstå var som helst på sträckan. Vår personal kommer att vara ute längs sträckan hela tiden. De sitter inte och rullar tummarna på kontoret och väntar på att något ska hända, säger Christer Färnegård.
- Genom att samla all servicepersonal på en plats mitt på sträckan kan vi snabbare nå ut till alla delar av järnvägen, samtidigt som vi sparar mycket pengar på lokalkostnader.
I vintras vann Banverket Produktion avtalet för servicen på järnvägen mellan Stockholm och Uppsala. För att klara den tuffa konkurrensen med bolag genomfördes ett stort lokalbesparingsprogram.
Totalt berörs cirka 50 Banverksanställda av flyttbeslutet.
- Alla är jätteglada åt att vi vann kontraktet. Men många är missnöjda med flytten, säger Christer Färnegård.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om