Möjligheten för privatpersoner, föreningar och småföretag att sätta in kontanter och dagskassor har inte förbättrats under det gångna året, och det finns inget som tyder på ett kommande trendbrott. Det framgår av länsstyrelsens senaste rapport över betaltjänstservicen i länet.
Med problemen följer en minskad möjlighet att ta ut pengar. Antalet uttagsautomater har på senare år minskat i länet.
Carl-Eric Thörngren, ordförande för PRO i Uppsala län, är upprörd över att allt färre bankkontor tillhandahåller kontanter. I höstas anslöt sig Handelsbanken till de övriga banker som minskar antalet kontor med kontanthantering.
– Det är förvånansvärt att bankerna helt utan att fråga svenska folket kan införa sådana här förändringar. Regeringen borde ställa krav på bankerna att ha kontanter.
Sonja Calais van Stokkom, kassör i DHR Uppsala län, tror inte att alla med funktionsnedsättningar upplever problem med betaltjänster.
– Somliga med funktionsnedsättningar har praktiska svårigheter att ta ut pengar och generellt kan det vara en svår omställning för människor att övergå till det mer eller mindre kontantfria samhället.
Länsstyrelsen beskriver utvecklingen som ett stort problem; bristen på grundläggande betaltjänster drabbar äldre och funktionsnedsatta. För dessa grupper kan även små avståndsökningar mellan serviceställen innebära en stor försämring.
– Det är ett stort problem, framför allt för äldre och funktionshindrade som inte rör sig längs pendelstråken och kommer till en större stad där det finns kontanthantering, säger Elin Helgsten, landsbygdsutvecklare vid länsstyrelsen i Uppsala län.
Länsstyrelsens granskning visar att företagare och föreningar runt om i länet har tvingats skapa osäkra lösningar för förvaring och transport av kontanter.
”En ytterligare neddragning av betaltjänstservice kan ge stora negativa konsekvenser”, skriver länsstyrelsen i Uppsala län.
Länsstyrelsen utlovade i förra rapporten undersökningar och kontakter med lokala aktörer för att diskutera eventuella lösningar. Men de färdiga förslagen på lösningar måste komma från aktörerna själva, menar Elin Helgsten.
– Servicen kring betaltjänster är i många fall beroende av stora aktörer – i de flesta fall banker – som kan vara svåra att påverka. Det saknas ofta ett ekonomiskt incitament för dem att tillhandahålla dessa tjänster i gles- och landsbygd.
Utbyggnaden av bredband i länet går långsamt och utanför de större tätorterna är tillgången till fiber låg.
I landet som helhet bedöms funktionsnedsatta, föreningar och äldre vara mest utsatta för neddragningarna. Även företagare i glesbygd och skärgårdar drabbas.
Om infrastrukturen förbättras så kommer bredband inte vara en lösning för alla, varnar länsstyrelsen. Det kommer alltid finnas grupper som inte kan eller har möjlighet att tillgodogöra sig ny teknik.
Länsstyrelsen anser att det krävs ett statligt engagemang i betaltjänstfrågan för att säkra att alla har tillgång till grundläggande betaltjänster.
Länsstyrelsen har via Post- och telestyrelsen ett ekonomiskt bidrag till handlare som erbjuder möjligheten att sätta in kontanter, men intresset har hittills varit svalt.
Elin Helgsten vid länsstyrelsen i Uppsala län tror att det krävs flera åtgärder för att lösa problemen.
– Bredbandsutbyggnaden på landsbygden är en väldigt viktig del, och att vi uppmuntrar de aktörer som kan erbjuda betaltjänster. Handlarna behöver få större incitament då det inte finns någon uppenbar förtjänst för dem i att tillhandahålla denna tjänst.