Enligt Anders Bywall på Uppsalapolisens ekorotel väntar man på en sammanställning från banken där det framgår mer exakt vad som skett och hur. Misstanken är att den anställde förskingrat stora belopp. Nordeas informationschef Helena Östman uppger att drabbade kunder fått ersättning så fort brottet upptäckts. I övrigt vill hon inte kommentera misstanken.
UNT har varit i kontakt med en person som har ett privatkonto hos Nordea. Hon loggade in på sitt internetkonto och upptäckte att bara tio minuter tidigare hade två uttag gjorts från hennes konto som hade tömts. Detta trots att hon har haft sitt bankkort hos sig hela dagen. När hon spärrade sitt kort hävdade banken att det rör sig om skimning och att pengarna ska ersättas. Men en vecka gick utan någon ersättning. När hon tog kontakt med bankens handläggare fick hon veta att det inte kan ha rört sig om skimning trots allt.
– Handläggaren sa att det var helt omöjligt och att det måste ha varit någon i min närhet som tagit kortet och vetat om min pinkod, säger personen, som är säker på att ingen i hennes bekantskapskrets skulle göra något sådant och att hon haft sitt bankkort under uppsikt hela tiden.
Ärendet har nu tagits över av Nordeas kundombudsman. Men kunden som UNT varit i kontakt med känner sig inte hoppfull.
– Det låter inte som att jag kommer få tillbaka några pengar, säger hon.
Enligt Helena Östman på Nordea vet man inte om de två fallen har något samband.
Bankanställd sparkad efter förskingring
En anställd på ett Nordeakontor i Uppsala län har fått lämna sin tjänst efter misstanke om grov förskingring. Nordea har nu gjort en polisanmälan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!