Flera läsare har via mejl och inskickade bilder påpekat att övergången inte känns helt trafiksäker framför allt under morgnar och sena eftermiddagar.
När UNT besöker passagen på onsdagsförmiddagen är det lätt att konstatera att synkningen mellan grön och rött för de olika trafikslagen inte är hundraprocentig. Det finns gott om trafikljus uppsatta vid passagen, dels på bägge sidor, dels i mittremsan. När dessa visar olika färg blir det onekligen svårt att överblicka läget och fatta rätt beslut.
Att det exempelvis är grönt för cyklister och rött för fotgängare under en kort stund är dock inte så märkligt, enligt Sampo Hinnemo, trafikplanerare vid stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun.
– Det finns tryckknappslådor för bägge trafikslagen. Om en cyklist trycker på sin knapp och ingen trycker på fotgängarknappen så blir det snabbt grönt för cyklister och fortsatt rött för fotgängare en stund, berättar han.
Även Uppsalapolisen har hört av sig till kommunen och kritiserat övergången, som ju är belägen precis intill polishuset.
Sampo Hinnemo uppger att tjänstemän inom kort ska besöka passagen för att på plats kontrollera hur trafiken flyter. Han berättar också att stopplinjer snarast möjligt ska målas så att bilarna inte stannar så nära gång- och cykelpassagen, vilket är fallet nu när linjer ännu saknas.
Anledningen till att passagen skapats är att gång- och cykeltunneln under Luthagsleden ska vara avstängd under två års tid på grund av att ett nytt flerbostadshus mellan Svartbäcksgatan och Fyrisån i höjd med polishuset ska byggas.