Det är tisdag och klockan är snart två. Nittonårige Ayan Hussain, påbyltad från topp till tå, hämtar upp sin sjunde Foodora-beställning för dagen. Temperaturen ligger runt fem minusgrader, men enligt SMHI känns det som minus tretton på grund av vinden.
– Jag cyklar alltid. Det är kallt men jag klarar det.
Den senaste tidens kraftiga snöfall och kyla visar sig genom modd, blockerande snöhögar och isfläckar på stans gång- och cykelvägar. Enligt Ayan är Fålhagen och Luthagen värst, men överallt förutom de mest centrala gågatorna är svåra att ta sig fram på.
– Oftast cyklar jag på bilvägen för att det är bättre där. När de röjer snö från bilvägarna lämnar de den på cykelbanorna så det blir ännu värre för oss.
Där det inte är snö är det i stället halkrisk på grund av istäcket.
– Jag har ramlat med cykeln och slagit mig många gånger. Mest slår jag i knän och armar. Det är inget allvarligt, men det gör ont, säger Ayan.
Har det hänt att du tappar maten du ska leverera när du ramlar?
– Ja, många gånger. Då får man kontakta Foodoras support så att de kan skicka någon annan med beställningen. Foodora är förstående så man får ändå betalt, men kunderna kan bli galna. Om man kommer för sent på grund av snön blir vissa också väldigt arga.
Han berättar att vädret gör att många av hans kollegor byter till bil under vintern. Själv kommer han inte att göra det.
– Det är dyrt med bil. Foodora har tio bilar i Uppsala som man kan köra, men då drar de av en summa. Om man kör egen bil får man bensinpengar av Foodora, men det är väldigt lite.
Foodoras logistikchef Daniel Gustafsson Raba menar dock att man får full ersättning för bensin och slitage när man kör ett eget fordon. Vid "extremt oväder" cyklar inte buden alls utan kör bil, förklarar han vidare.
– Budens säkerhet är vår prioritet. När det är kallt eller regnar ger vi dem varma arbetskläder som tål tuffare väderförhållanden, säger Daniel.
Men det finns fler problem än kyla och halka för ett cykelbud: stölder. Ayan har själv sparat ihop till sin elcykel som kostar många tusen kronor.
– Förra månaden blev min cykel stulen två gånger medan jag var inne och hämtade beställningar. Jag har försäkring, men det är inte kul.
Den beställning som UNT följer med på hämtas upp vid Max på Stora torget och levereras intill Blåsenhus, en sträcka på lite drygt en kilometer. Ayan säger att det inte alls är ovanligt att kunder beställer hemleverans trots att de bor nära.
– En gång cyklade jag tre kilometer för att hämta mat på Ica, som jag levererade hos en kvinna som bodde hundra meter från butiken.
Varför tror du att folk beställer mat med hemleverans?
– De orkar inte gå ut och hämta själva. De har kanske blivit lata, skrattar Ayan.
Ayan har jobbat deltid för Foodora i tre års tid, efter att han kom till Sverige från Pakistan för fyra år sedan. Samtidigt har han studerat IT och nätverk på Grillska gymnasiet – en utbildning han nyligen behövde avbryta eftersom hans uppehållstillstånd kräver att han arbetar heltid. Foodora erbjuder bara deltidsanställning på 25 procent, så Ayan jobbar också i Apoteas lager.
Sammanlagt blir det ungefär 60 timmar jobb i veckan, fördelat på alla veckans dagar.
– Ibland när det snöar mycket vill man inte jobba. Men jag brukar tänka att om jag inte jobbar i dag så måste jag lämna Sverige. Och jag vill stanna här, jag vill plugga på universitetet.