Avtalsfråga försenar Ärnaflyg

Avtalet mellan Uppsala Air och Fortifikationsverket dröjer och blir troligtvis inte av förrän i höst. Mattias Sjölund, vd på flygbolaget, känner sig överkörd av den statliga myndigheten.

Uppsala2006-05-10 17:38
I april godkände regeringen planerna på en uppgörelse mellan Fortifikationsverket och det privata bolaget Uppsala Air. Därmed tog processen att starta civilt flyg på Ärna Flygplats ett steg framåt. Men nu har ett nytt hinder dykt upp.
Det drift - och upplåtelseavtal som Försvarsmakten ska teckna är till stora delar klart. Däremot återstår delar i det investeringsavtal som Fortifikationsverket står för.
— Förmodligen blir det två avtal. Allt ska skrivas under vid samma tidpunkt. Jag tror inte att det blir något avtal före semestern, säger Leif Annerstedt, förhandlingsansvarig vid Försvarsmakten.

Mattias Sjölund, vd på Uppsala Air, hade väntat sig ett avtal innan sommaren och reagerar starkt på förseningen i ärendet.
— De känns inte bra att bli konstant överkörd av statliga myndigheter som inte tar hänsyn till de ekonomiska aspekterna, säger Mattias Sjölund, vd Uppsala Air.
Beskedet från Fortifikationsverket påverkar den fortsatta processen med att starta civilt flyg på Ärna.
Luftfartsstyrelsen ska godkänna de krav som ställs på en civil flygplats vad gäller säkerhet och flygteknik. Dessutom ska Länsstyrelsen göra en miljökonsekvensbeskrivning och godkänna flygplatsen utifrån hänsyn till buller.
Men det arbetet kan komma i gång först när ett avtal har skrivits under av de tre parterna Fortifikationsverket, Försvarsmakten och Uppsala Air.

Trots den försenade processen tror Mattias Sjölund inte att startdatumet för flygplatsen behöver skjutas upp.
— Jag vidhåller att flygplatsen ska tas i bruk i början av 2008. Om inte vi kämpar för att det ska ske så lär ingen annan göra det heller, säger Mattias Sjölund.
30 maj ska Försvarsmaktens ledning och Fortifikationsverket mötas för att diskutera avtalet med Uppsala Air. Därefter ska parterna träffa det privata flygbolaget och diskutera planerna på en civil flygplats på gamla F16. Förmodligen dröjer det in i september innan något avtal kan skrivas under.
— Att öppna ett militärt flygfält för civilt flyg är en omfattande process som tar tid, säger Leif Annerstedt.

Mattias Sjölund har förståelse för den processen men menar att den statliga byråkratin tar för lång tid på sig att fatta ett beslut.
— De statliga myndigheterna är till för att hjälpa, inte stjälpa. Vi har en vision och pengar att genomföra det. Låt de instanser som ska utreda till exempel miljöaspekter komma i gång med sitt arbete, säger Mattias Sjölund.
UNT har sökt Karl-Erik Hagström, ställföreträdande generaldirektör för Fortifikationsverket, för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om