Avtal hindrar avveckling av Uppsalabuss
Kommunala AB Uppsalabuss kommer att finnas kvar till 2010, allt för att kommunen ska slippa upphandla stadstrafiken. Bolaget hade under 2003 kostnader på 2,5 miljoner kronor för den uppsagde vd:n och styrelsen, men ingen personal anställd.
Personalen, trafikupplysare och trafikplanerare, gick till Upplands Lokaltrafik (UL) och Gamla Uppsala Buss. Kvar blev vd:n Christer Hedefalk som efter lång tjänstgöring i kommunen väntade ett avgångsvederlag på två årslöner.
Inte helt avsomnat
Under sitt sista år 2003 användes Hedefalk främst till utredningsarbete. Dels har Uppsalas samtliga trafikutredningar 1980—2003, totalt 71 stycken, sammanställts i en rapport, dels har ett nytt biljettsystem utretts.
Hilde Klasson (s), ordförande i AB Uppsalabuss, säger att bolaget inte varit helt avsomnat under de senaste åren.
— Det har hänt saker i bolaget som vi behövt någon som hanterat, säger hon.
Den 1 mars i år lämnade Christer Hedefalk sitt jobb. Bolaget var nu tomt, men i augusti revs beslutet om avveckling upp av kommunfullmäktige.
— Det visade sig att Uppsalabuss var bärare av ett trafikavtal. Om bolaget upphörde skulle busstrafiken behöva upphandlas på nytt och det vill vi inte. Då blev det här en pragmatisk lösning, säger Hilde Klasson.
Minsta möjliga styrelse
Avtalet med Gamla Uppsala Buss löper till 2010. Nu kommer en del personal inom ekonomi och administration att föras åter till Uppsalabuss. Någon ny vd har inte utsetts, tills vidare har ordföranden vd:s befogenheter och uppgifter.
Styrelsen kommer att bli den minsta möjliga, tre ledamöter och två ersättare.
Oppositionen kallar hanteringen av bussbolagen för en "soppa" eller en "cirkus" beroende på vem man talar med. Folkpartiets gruppledare i gatu- och trafiknämnden, Anders Westerlind, kallar konstruktionen med det återuppväckta Uppsalabuss för absurd.
— Majoriteten har inte haft koll på vad som krävs och gjort fel från början. Men givet att majoriteten bestämmer och inte vill ha någon ny upphandling så har man väl löst det så bra det går på det här sättet, säger han.
Fyrpartsavtal
Oppositionen hade helst sett att Gamla Uppsala Buss hade sålts och att UL fått hantera all busstrafik i kommunen som beställare.
— En ren konkurrensutsättning hade inte heller vi föredragit. Då hade vi istället fått en avvecklingskostnad för Gamla Uppsala Buss, säger Anders Westerlind.
I ett års tid har man nu diskuterat hur busstrafiken i kommunen ska hanteras. I förra veckan tecknades ett fyrpartsavtal mellan Gamla Uppsala Buss, Uppsalabuss, UL och gatu- och trafiknämnden om hur arbetsuppgifterna ska fördelas de kommande åren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!