Avgift på cykeltrafiken i innerstaden
Helgens märkning av övergivna cyklar i Uppsala har inte gett önskat resultat. Nu skärper Uppsala kommun tonen mot cyklisterna. Den 1 april 2005 införs särskilda tullar för att cykla i Uppsala innerstad.
Foto:
De nya cykeltullarna innebär också att det blir obligatoriskt med cykelhjälm för Uppsalas cyklister.
Systemet bygger på samma teknik som används för mobiltelefoner. En sändare i cykelhjälmen registrerar när cyklisten kommer in i den avgiftsbelagda zonen. Avgiften dras sedan direkt från ett chip i hjälmen.
Begagnade datachips
- Vi har köpt ett stort parti chips från de numera nedlagda kontantkorten, berättar Frida Hult på Uppsala kommun.
- Eftersom det är begagnade kort kan det i vissa fall finnas pengar kvar på korten och det kommer vi att låta stå kvar. Det kan bli en liten vinstlott och den bjuder vi gärna Uppsalas cyklister på.
Avgiften blir den samma som på stadsbussarna.
Än så länge finns det bara ett ställe att ladda upp korten på; en kontorslokal på Centralvägen i Tierp.
— Det kan förstås upplevas som litet besvärligt, men vi kommer att öppna fler laddningsstationer under året. Närmast på tur står Söderfors och Heby, säger Frida Hult.
För att underlätta för cyklisterna kommer det att anläggas en ringled runt stan. Underlaget kommer att bli granitplattor av samma sort som tidigare användes på Stora Torget.
Bra cykelunderlag
- Vi vill satsa på cyklisterna. Så bra underlag har inte ens stadsbussarna, som ju ändå är de finaste fordon vi har i staden, säger Frida Hult.
För den som inte har hunnit köpa den särskilda cykelhjälmen eller inte vill betala för att cykla i Uppsala kommer det att finnas särskilda infartsparkeringar vid Gränby centrum och vid Ulva Kvarn.
Därifrån kan man åka cykeltaxi in till Stora Torget.
—Vi räknar med att få bort cirka 80 procent av okynnescyklandet. Men det innebär inte att inga undantag görs.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!