– Det här får jättedystra konsekvenser, säger lektor Hans Blomqvist.
Reglerna som infördes den 1 juli i år omfattar de studenter som inte kommer från EU, EES eller Schweiz – så kallade tredjelandsstudenter. Och innebär att utbildningar som tidigare har varit gratis nu kostar mellan ungefär 200 000 och 300 000 kronor.
– Jag tycker att de nya reglerna är idiotiska. Man har ju slagit in en järndörr för de här studenterna, säger Hans Blomqvist, ansvarig för den statsvetenskapliga undervisningen vid masterprogrammet i politik och internationella relationer vid Uppsala universitet.
Tredjelandsstudenter utgör majoriteten av dem som läser på masternivå i Sverige. Nu när många av dem försvinner är Hans Blomqvist övertygad om att kvaliteten på undervisningen kommer att försämras.
– Det finns ett egenvärde inom åtminstone de samhällsvetenskapliga programmen att man blandar erfarenheter från olika länder. Om jag exempelvis föreläser om för- och nackdelar med demokratier och diktaturer kan en student från landet som jag pratar om fylla i med sina erfarenheter vilket är väldigt värdefullt.
Bakgrunden till de ändrade reglerna är att regeringen anser att tredjelandsstudenterna kostar för mycket pengar och att de svenska universiteten ska konkurrera med hög kvalitet i stället för gratis utbildning. Men Hans Blomqvist är kritisk till det resonemanget.
– Den svenska regeringen verkar inte ha förstått att inget svenskt universitet tillhör de tio bästa i världen. Och i många länder är det lägre avgifter för att plugga än vad det är här. Har man de pengar som krävs söker man sig troligtvis till de bästa universiteten, säger han.
Anders Berglund är programansvarig för masterprogrammet computer science vid Uppsala universitet där antalet studenter har minskat med omkring 50 procent i år. Han tror att Uppsala kan konkurrera med världens ledande universitet men att bostadssituationen då behöver bli bättre och visumhanteringen snabbare. Vad gäller regeringens tanke om att spara pengar säger han att det finns andra mer långsiktiga ekonomiska aspekter att fundera över.
– Just nu råder det brist på kvalificerad kompetens inom data och it som vårt program handlar om. Många av de tredjelandsstudenter som tar sin masterexamen här stannar kvar och börjar arbeta – det är ju en lysande affär för Sverige.
Men det finns fler orsaker till varför de utländska studenterna är så viktiga, enligt Anders Berglund. Bland annat att de möjliggör ett bredare kursutbud.
– I och med att de flesta utländska studenter som kommer hit ligger på en avancerad nivå har det funnits anledning att ha ett rikt kursutbud på masternivå, som även svenska studenter kan ta del av. Men om de här studenterna försvinner kommer vi i det långa loppet inte att kunna behålla alla de utbildningarna.
Vid Sveriges lantbruksuniversitet håller man med om att de studenter som nu går förlorade är värdefulla. Men Örjan Bartholdson som ansvarar för masterprogrammet Rural development and natural resources tror inte att det är Sverige som blir den stora förloraren i slutändan.
– Jag tror att det är hemländerna till tredjelandsstudenterna som blir lidande därför att färre personer från de länderna får möjlighet att ta del av utbildning på den här nivån. Men för Sveriges del tror jag att det här kommer att leda till en jämnare kunskap bland studenterna.