Även lindrig adhd är ett socialt handikapp
Även barn med få eller måttliga symtom på adhd har svårt att anpassa sig efter sociala normer i umgänget med andra barn. Flickor med adhd har större problem i sina kamratrelationer än pojkar.
Hon har i tre olika studier undersökt problematiska kamratrelationer hos närmare 800 barn i åldern nio till tolv år.
- Det är helt vanliga skolbarn. De bor i större och mindre orter i och utanför Linköping och Uppsala. De har ingen klinisk diagnos för adhd. Det intressanta är att de ändå har precis samma problem som de barn man utrett. Därför behöver lärare och rektorer tänka bort att det är diagnosen som ska få styra hjälpbehovet i skolan, menar Sofia Diamantopoulou.
Barnens föräldrar, lärare och klasskamrater har i enkätform fått svara på frågor som rör dessa barns sociala färdigheter och avvikande beteende.
Ur materialet framgår att barn med adhd-symptom som hyperaktivitet, impulsivitet och koncentrationssvårigheter har svårt att anpassa sig till sociala situationer och ogillas av andra barn. Särskilt flickorna ogillas av sina klasskamrater.
- De sticker ut på ett annat sätt. Det är mer accepterat om en kille springer runt i klassrummet och hittar på tokroliga upptåg. Om en flicka tar lika mycket plats som en pojke, passar hon inte in i vår stereotypa uppfattning för hur flickor ska vara.
Svårigheten att läsa av andra människor i det sociala samspelet, att förstå det sociala kodspråket och "uppföra sig" enligt samhällets normer för vad som är "normalt" förvärras också av att barnens bristande impulskontroll och deras oförmåga att ge och ta i samspelet med andra.
- De råd jag skulle vilja ge till lärare och fritispersonal är att dessa barn får träna sociala färdigheter i skolan och att man inte bara fokuserar på deras inlärningsproblem. Skolan ska hjälpa dem till fungerande kamratrelationer eftersom de ligger i riskzonen för att bli mobbade. Det räcker inte med att i ord beskriva orsak och verkan av ett visst handlande. De här barnen behöver i konkreta situationer träning på att tolka social information, säger Sofia Diamantopoulou.
Hon tillägger att barn med "mycket adhd" också kan bli väldigt omtyckta av sina kamrater just för att de är duktiga igångsättare.
- De tar för sig och tar initiativ till roliga lekar. Vissa kan bli ledare för en grupp, just för att de inte accepterar att man kan göra saker på olika sätt och helst går sin egen väg. Men risken är att de drar till sig barn som är lite blyga och som lätt tar intryck från andra. De kan också dra till sig bråkiga och aggressiva barn så att det bildas gäng som endast umgås med varandra. Men om de bara leker med likasinnande får de aldrig chansen att lära sig att ge och ta i sociala sammanhang, säger Sofia Diamantopoulou.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!