– Vill man hämta ut automatbiljetter hänvisar vi till något av de många ombud som finns i närheten, till exempel Pressbyrån. Önskar man att inte betala tilläggsavgiften som ombuden ibland lägger på råder vi resenären att köpa biljett via mobilen eller datorn, säger Alejandro Soler, presskommunikatör på SJ.
Redan i måndags gjordes en felanmälan på de tre automater som finns på övre plan i Resecentrum. Men det tog tid för teknikerna att komma underfund med vad som orsakade problemet, säger Alejandro Soler.
– Det visade sig vara ett omfattande nätverksfel som beror på fiberkablarna som går till automaterna. De är alla nätverkskopplade tillsammans.
Inne på UL Center har personalen fått ta emot många frågor.
– Många undrar hur de ska göra nu. Vi hänvisar dem till Pressbyrån eller telefonen, säger en anställd.
Nu inväntas en beställning av nya kablar som ska ersätta de gamla. Senast på måndag ska de vara teknikerna tillhanda. Förhoppningen är att automaterna ska börja fungera samma dag.
För de som inte vill resa längre än till Gävle, Laxå, eller Linköping finns fungerande automater för biljetter inom östra mellan Sverige. De har skylten "SJ Regional".