Astma - och allergiförening vill ha parymfritt under arbetstid

Astma- och allergiföreningen i Uppsala och Knivsta vill att kommunerna beslutar att personal är parfymfria under arbetstid. Föreningen menar att de som mår dåligt av dofter har rätt till en bra service.

Uppsala2006-03-19 23:04
Många mår dåligt av deodoranter, tvålar, schampo, hårspray med mera, skriver Astma- och allergiföreningen i ett brev till Knivsta kommun. Här står att "dofter och parfymer är ett hinder för att samhället ska bli tillgängligt för alla".
Astrid Mäkitalo, ordförande i Astma- och allergiföreningen, säger att doftkänsliga personer är beroende av omgivningen.
— Det är väldigt viktigt att personer som arbetar på förskolor och inom hemtjänsten tänker på det här, säger Astrid Mäkitalo och hänvisar till en nationell enkätstudie från 2003 där en fjärdedel av de 12-åriga barn med astma, som ingått i studien, uppgivit att de fick hosta eller astmabesvär av parfym.

Astrid Mäkitalo menar inte att personalen ska strunta i morgonhygienen.
— Nej, det är klart att folk ska få fräscha till sig. Det handlar om att använda skonsamma preparat i mindre mängd; man behöver ju inte hälla på sig.
Nu önskar förbundet att kommuner och landsting, som i många fall utarbetat regler för rökning, också tar fram en policy för parfymprodukter.
Gunilla Tuvin är personalchef i Knivsta kommun och har tagit del av brevet.
— Som jag kommer ihåg sträckte sig föreningen ganska långt. Reglerna i en eventuell policy skulle omfatta deodoranter, schampo och tvål. Det kan bli svårt att dra gränsen.
Gunilla Tuvin anser att en policy på det här området kan uppfattas som ytterliggare ett påbud med tanke på att en rökpolicy lanserades för lite drygt ett år sedan.
— Att kommunen ska bestämma vilken deodorant anställda ska ha på sig kan nästan uppfattas som integritetskränkande.

Däremot är hon inne på information bör ges om att starka dofter inverkar negativt på astmatiker och personer med allergiska besvär.
— Det är något som varje arbetsplats bör ta upp och diskutera och det är definitivt en fråga som kan ingå i introduktionen av en ny medarbetare, säger Gunilla Tuvin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!