Ivo stoppar assistansbolag – mĂ„ste betala 9,4 miljoner

Det Uppsalabaserade bolaget Lans Assistans stoppas av Ivo efter anklagelser om att de undanhÄllit information om tvÄ brukares assistansbehov. "Det kÀnns som en hÀxjakt", sÀger bolagets grundare.

Inspektionen för vÄrd och omsorg (Ivo) har beslutat att stoppa ett Uppsalabaserat bolag.

Inspektionen för vÄrd och omsorg (Ivo) har beslutat att stoppa ett Uppsalabaserat bolag.

Foto: TT

Uppsala2023-03-19 21:00

Lans Assistans tvingas att betala tillbaka 9,4 miljoner kronor till FörsĂ€kringskassan, enligt ett tidigare beslut. Summan avser den ersĂ€ttning bolaget fĂ„tt för att genomföra assistans hos tvĂ„ brukare som myndigheten anser inte varit i behov av assistans. 

Nu bedömer Inspektionen för vÄrd och omsorg, Ivo, att bolaget antingen medvetet har undanhÄllit information om brukarnas behov, alternativt att de inte haft insyn i hur deras assistans utförts. Bolaget anses Àven ha en bristande betalningsförmÄga.

Leila Shirazi som Àr grundare av och verksamhetschef hos Lans Assistans anser att beskrivningen Àr felaktig.

– Allt vi har gjort har varit "by the book" sedan vi startade verksamheten, det kĂ€nns som en hĂ€xjakt, sĂ€ger hon.

Hon insisterar att de bÄda brukarna har varit i behov av assistansen de fÄtt, vilket Àr anledningen till att hon tidigare överklagat FörsÀkringskassans Äterbetalningsbeslut.

– Vi har överklagat i flera Ă„r eftersom vi vet att de hĂ€r personerna har vĂ„rdbehov. Vi litar ju pĂ„ lĂ€karna och arbetsterapeuternas bedömning. Vi utför bara assistansen enligt de beslut som finns.

Hon berÀttar att brukarna Àven Ätalades i samband med detta. Förundersökningen gÀllande grovt bidragbrott lades ner mot en av brukarna och det andra fallet Àr fortfarande pÄgÄende.

FörsÀkringskassan vill inte kommentera det specifika Àrendet men skriver i ett mejl till UNT att "ett Äterbetalningsbeslut gÀller Àven om brukarens Àrende blir nedlagt eller hen inte dömts för brott. Faktum kvarstÄr att det skett en felutbetalning".

Leila Shirazi Àr Àven kritisk till att brukarna kontaktades om Ivo:s beslut innan bolaget nÄddes av informationen.

– VĂ„ra kunder kontaktade oss och berĂ€ttade att FörsĂ€kringskassan ringt upp och sagt att vi var olĂ€mpliga och att vĂ„rt tillstĂ„nd blivit Ă„terkallat, sĂ€ger hon.

FörsÀkringskassan skriver till UNT att det vid en sÄdan hÀr hÀndelse Àr deras uppgift att "skyndsamt kontakta berörda personer som har assistansersÀttning".

Lans Assistans service omfattade 24 personer i sju kommuner, dÀr Uppsala och Enköping ingÄr. Leila Shirazi meddelar att de inte kommer att överklaga Ivo:s beslut och att de slutat överklaga besluten frÄn FörsÀkringskassan.

– Nu har alla kunder skĂ€mts i vĂ€g, sĂ„ det Ă€r inte lönt, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!