Asken som klår innehållet
Att det blev just en tablettaskfabrik i Tierp var en ren slump. Tre år senare är Titab AB alldeles tydligt en hjärtesak för ägaren Annika Friberg, som lite tankspritt plockar pappersspill från maskinen medan hon berättar om hur det kom sig hon kunde titulera sig fabrikör en dag för snart tre år sedan.
Helena Löfström vid produktionsbandet.
Foto: Ann Svalander
- 40-talisterna hade inte ombesörjt successionen ordentligt och om ingen tog över riskerade arbetstillfällen att försvinna, säger Annika Friberg.
Några av intressenterna var Öhrlings, Swedbank och Almi Företagspartner och programmet finansierades delvis med EU-bidrag. En före detta arbetskamrat och god vän till Annika Friberg, Eva Schröder, råkade se en annons i Svenska Dagbladet om projektet.
- Det fanns 20 platser. Vi sökte och kom med.
Annika Friberg hade 18 år bakom sig på Statoil i Stockholm. Nu tog hon steget ut i något nytt och okänt.
- Vi hade ju aldrig köpt ett bolag förut, det är inte helt okomplicerat. Men vi fick utbildning på en rad affärsrelaterade områden och dessutom en personlig coach. Sedan var det bara att börja leta företag till salu. Vi visste ju inte hur man gjorde så vi tog nätet till hjälp. Ett kriterium var att det skulle handla om produktion, vi ville inte själva vara produkten - konsultbranschen var ingenting för oss.
De tittade på en mängd alternativ:
- Alldeles före jul 2006 hittade vi tablettaskfabriken i Tierp. Vi åkte hit och kände direkt att det var rätt objekt, säger Annika Friberg.
Företaget måste ha en utvecklingspotential, det var en förutsättning. Titab hade helt klart outnyttjad kapacitet.
- Sedan hängde det på att vi fick lån, att kommunen ville fortsätta hyra ut lokalerna i Industrihuset och att Helena, som i praktiken drev företaget, följde med i köpet, säger Annika Friberg.
Och så blev det. 1 juli 2007 bytte Titab ägare. Helena Löfström bär fortfarande huvudansvaret för produktionen. Annika Friberg har hand om kundkontakterna och delar på marknadsföringen med Eva Schröder.
I dag har Titab produktion i snitt ett par dagar i veckan och en omsättning på omkring 2,5-3 miljoner per år. Det motsvarar en ökning med ungefär 20 procent sedan de bägge kompanjonerna från Stockholm tog över. Där bor de fortfarande och Annika Friberg kan sköta en stor del av sitt jobb hemifrån men rycker in i Tierp och kör en maskin när det blir en arbetstopp.
- Min roll är annars att hitta nya kunder och nya användningsområden för våra produkter.
- Det behöver ju inte alls vara tabletter i en tablettask, man kan packa det mesta bara det inte är alltför finkornigt, blött eller kladdigt.
Följaktligen har Titab fyllt askar med kondomer, med hörselproppar, med gojifrön:
- Nötter är det enda vi säger absolut nej till, för allergiriskens skull.
Själv skulle hon vilja utvidga reklamaskarnas budskapsbärande koncept och ge det ett ännu mer betydelsefullt innehåll:
- Jag skulle gärna samarbeta med aktörer på välgörenhetssidan som Majblomman, Rosa bandet och Världens barn, säger hon.
De politiska partierna brukar se potentialen i den lilla godisgåvan:
- Ja, vi får snart veta vad höstens valrörelse kan ge, vi har haft en del förfrågningar, men först kommer förstås Gävleborg och Ockelbo att vilja visa upp sig - jag håller på att undersöka den marknaden nu, säger Annika Friberg.
FAKTA
Titab är en förkortning av Tablettaskar i Tierp. Företaget tillverkar askar med tryck för profil- och presentmarknaden, askar som fungerar som reklambudskap eller visitkort för beställaren, ofta i samband med mässor och kampanjer. Tibab säljer bara till återförsäljare som i sin tur har kunder i alla storlekar, från SAS och Volvo till småföretagaren som beställer några hundra tablettaskar. Askarna trycks på Tierps tryckeri och godiset tillverkas i Årjäng (mjuk frukt och hård mint går bäst). Maxkapacitet är 15 000 askar per dag på fabrikens tre maskiner, som flyttats till Tierp från Läkerol i Gävle.
Titab är en förkortning av Tablettaskar i Tierp. Företaget tillverkar askar med tryck för profil- och presentmarknaden, askar som fungerar som reklambudskap eller visitkort för beställaren, ofta i samband med mässor och kampanjer. Tibab säljer bara till återförsäljare som i sin tur har kunder i alla storlekar, från SAS och Volvo till småföretagaren som beställer några hundra tablettaskar. Askarna trycks på Tierps tryckeri och godiset tillverkas i Årjäng (mjuk frukt och hård mint går bäst). Maxkapacitet är 15 000 askar per dag på fabrikens tre maskiner, som flyttats till Tierp från Läkerol i Gävle.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!