Containern som ställts upp på Tomatgatan fylls med vattenskadade saker. Från möbler och garderober till säckar med mjukt innehåll. Serviceföretaget som anlitats av ett försäkringsbolag har fullt upp.
I torsdags kväll efter halv åtta hände det. Vatten började forsa upp från källargolvbrunnarna i de sex husen i Årsta.
Lars-Inge Holmgren har bott här i 35 år och aldrig varit med om något liknande.
– Jag försökte få bort vattnet med två våtdammsugare först, men gav upp. Det är golven som är mest skadade, säger han medan Sofie Trässman från serviceföretaget med milt våld demonterar en skadad garderob.
Grannen Bengt Adolfsson blev dubbelt drabbad inom familjen. Han hade just kommit hem från sonens hus i Lugnet, där han hjälpt till efter en översvämning. En stund senare var det han och frun Ulla som fick plaska i decimeterdjupt vatten i källaren. De försökte förgäves stoppa vattnet.
– Man känner sig desperat och maktlös – man kunde inte göra ett dugg, säger Bengt Adolfsson.
Efter ett par timmar sjönk vattnet undan. Grannarna på Tomatvägen misstänker att det är Uppsala kommun som kan klandras för källaröversvämningarna. Grannarna har på omvägar fått höra att felet kan ha legat i en pumpstation i Jälla. De ska nu skriva till kommunen och begära att den ska stå för självrisken i villahemförsäkringen.
– Den tycker vi inte att vi ska betala, säger Bengt Adolfsson.
Inblandade försäkringsbolag kan sannolikt också vilja ha saken utredd med kommunen.
I länet som helhet har det de senaste dagarna uppskattningsvis rapporteras in ett hundratal vattenskador på villor. Länsförsäkringar är störst och hade på måndagen fått in ett 50-tal skadeanmälningar.
– Det har varit ganska spritt över länet, från Uppsala, Gimo, Östhammar och Björklinge till exempel, berättar skadechef Susanne Fagerberg.
Det anmäldes fler skador i fredags än under måndagen. Susanne Fagerberg hoppas därför att toppen har passerats, även om fler förstås kan komma att drabbas. Enligt Susanne Fagerberg är den vanligaste översvämningsskadan att vatten tränger upp inomhus från avloppet, inte att vatten rinner in utifrån. För dem som ringer i tid, innan vattnet tränger in, kan försäkringsbolaget bistå med råd för att undvika skador.
Den här gången satsade bolaget även på en ny drive i förebyggande syfte.
– Vi hade en liten krisgrupp i fredags som ringde upp kunder som tidigare drabbats. Det är ju en del som har varit med om det här förr.
Syftet var att varna kunderna och tipsa om vad som kan göras för att minska riskerna för skador. Exempelvis lyfta upp grejer som står på källargolvet, ta kontakt med en VVS-installatör för utrustning som motverkar baktryck i golvbrunnar, rengöra stuprör och hängrännor från skräp och montera släplist under dörrar och garageportar i markplan.
Försäkringsbolaget If uppgav på måndagen att det kommit in 15–20 skadeanmälningar från länet. De flesta har, enligt If:s pressansvarige Daniel Claesson, fått in vatten i källaren.
– Det är sannolikt att det kommer fler ärenden. Vi försöker hjälpa kunderna så gott det går, bland annat med evakueringsboende om det behövs, säger han.
Folksam hade på måndagen nåtts av ett tjugotal anmälningar.
– Vi har resurser på plats, säger Dan Josefsson, gruppchef för byggskador i Mellansverige.