Arrangörer tror på Musikens hus

UNT har undersökt intresset för en konsert- och kongressanläggning i Uppsala. Flera aktörer verkar positiva. Magnus Anckarman ger dock inte upp. Aktionsgruppen stoppa Musikens hus förbereder en demonstration i Uppsala den 20 mars.

Foto: Robert Berthagen

Uppsala2004-03-06 00:00
Enligt styrgruppen för Musikens hus kommer den viktigaste intäkten till huset att vara kongresser, konferenser och liknande. UNT har ringt runt till ett antal arrangörer.

Bengt Klasson, vd, Stockholm Convention Bureau.
Företaget genomför 60—100 kongresser per år och är Sveriges största kongressarrangör:
— Det finns en stor brist på bra konferenslokaler i Uppsala som en sådan här anläggning skulle kunna fylla. Vi ser en kommande stor marknad på biotechsidan där Uppsala och Stockholm väntas stå för många gemensamma satsningar.
— Hyran för stora salen låter inte orimligt hög och lokalmässigt verkar man ha tänkt rätt.

Bibba Ejeklint, vd, Congrex, Stockholm.
Företaget genomför ett 60-tal kongresser per år och är Sveriges näst största kongressarrangör.
— De kongresslokaler som finns i Stockholm är ofta fullbokade och i sådana fall kan en bra kongressanläggning i Uppsala vara ett alternativ.

Tia Eriksson, konferenschef, Akademikonferens, Uppsala.
En gemensam organisation för Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.
— Ett Musikens hus skulle fylla en stor funktion. Uppsala har under åren tvingats tacka nej till flera konferenser och kongresser för att det inte finns lämpliga lokaler.
— Universitetsaulan är inte bra eftersom det saknas bra biutrymmen. De gånger vi har behov av lokaler på tusen personer och mer går det med nöd och näppe i dag.

Bo Thidé, professor, Institutionen för rymdfysik, Uppsala universitet.
— Vi planerar en världskongress år 2008 och har föreslagit att den ska läggas i Göteborg. Anledningen är att det inte finns lämpliga lokaler i Uppsala. Blir Musikens hus klart till 2007 är det aktuellt att föreslå att kongressen istället
genomförs i Uppsala.

Mark Vadasz, informationschef vid Amersham Biosciences i Uppsala.
Företaget har cirka tusen anställda i Uppsala och verksamhet i nästan alla jordens länder.
— Vi har svårt att hitta bra lokaler i Uppsala för våra större internationella evenemang och kan mycket väl tänka oss att lägga sådana i Musikens hus.

Göran Läckgren, docent vid Akademiska barnsjukhuset i Uppsala.
— Jag har under flera år arrangerat olika konferenser och det är ett problem att Uppsala inte har bra lokaler. Gäller det ett möte för ett tusental deltagare passar inte universitetets aula. Folk ska folk vara sittande i flera dagar och komforten där är för dålig. Även akustiken och datatekniken är för omodern.
— Nästa år ska vi ha en världskongress i barnurologi. Det var nära att den hamnade i Stockholm eftersom vi inte har bra lokaler här. Till sist tvingade vi fram att den ska hållas i Uppsala.

Magnus Lundberg, vd, Pharmacia Diagnostics, Uppsala.
— Vi har runt 1 200 anställda och anordnar ofta möten för hundratals deltagare. Vi skulle definitivt använda Musikens hus.

Fotnot. Den största salen i Musikens hus ska ha 1120 platser. Att hyra den för konferenser beräknas kosta ungefär 50þ!s>000 kronor per dag.
Det ska finnas ytterligare två salar samt en rad grupprum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om