Ärnabeslutet får vänta
Det blev ingen omröstning om civilflygsplanerna på Ärna vid gårdagens kommunfullmäktigemöte. Men en häftig debatt om flygets påverkan på miljön gick inte att stoppa.
Miljöpartisten Niclas Malmberg i debatten om Ärna.
Foto: Patrik Lundin
Svaret var identiskt med vad hans borgerliga kolleger sagt inför kommunfullmäktiges klimatdebatt då Ärnafrågan seglat upp.
Miljöpartiet hade i en reservation väckt frågan om Uppsala kommun ska stötta en civilflygplats, sedan det visat sig att kommunen är den enda aktören som Fortifikationsverket får sälja den aktuella marken till. Kommunen skulle sedan sälja marken vidare till företaget Uppsala Air, som vill driva flygplatsen.
Genom sin reservation hoppades miljöpartiet på en omröstning i fullmäktige om markköpet. Men det satte fullmäktiges ordförande Lars Bäcklund (m) stopp för.
- Frågan är inte beredd i lagens mening och jag har med stöd av kommunjuristen kommit fram till att den därför inte kan ställas under proposition, sa han.
- Man kan inte bara vägra att ta upp en fråga för att man riskerar att förlora den, kontrade Niclas Malmberg (mp) med.
Han tyckte sig ha uppfattat att flera borgerliga ledamöter var skeptiska till flygplatsen och att beslutet att inte ta upp frågan berodde på en rädsla för oenighet inom alliansen.
Trots beslutet att inte rösta om markförsäljningen kom klimatdebatten ändå att röra flygets påverkan på miljön. Oppositionen ifrågasatte hur stödet för en lågprisflygplats hänger i hop med målet att minska Uppsalas utsläpp med 30 procent.
- En satsning på Ärna riskerar att fördubbla våra utsläpp och det har vi inte råd med, sa Maria Gardfjell (mp).
Men kommunalrådet Gustaf von Essen (kd) tyckte inte att Ärna skulle ses som en lokal fråga.
- Det är en nationell och infrastrukturell fråga som vi måste få bort från diskussionen om Uppsala, sa han.
Leif Sanner (fp) menade att flygplatsen inte behöver innebära ökade utsläpp.
- Den kommer snarare att betyda en omfördelning av utsläppen eftersom folk inte åker till Västerås eller Skavsta, sa han.
Fakta Klimatplanen
En ny klimatplan för Uppsala kommun debatterades i går i kommunfullmäktige. Debatten fortsätter i kväll då politikerna tar beslut om kommunens utsläppsmål.
Den borgerliga majoriteten föreslår att Uppsalas utsläpp ska minska med 30 procent till år 2020 jämfört med 1990 års nivå.
För att nå dit ska bland annat kollektivtrafiken öka, energianvändningen i kommunens fastigheter minska, och ett samarbete med företag och de båda universiteten för att få fram ny miljövänlig teknik inledas.
Men oppositionen vill sätta ett högre mål och förelår att utsläppen ska minska med 40 procent under samma period.
En ny klimatplan för Uppsala kommun debatterades i går i kommunfullmäktige. Debatten fortsätter i kväll då politikerna tar beslut om kommunens utsläppsmål.
Den borgerliga majoriteten föreslår att Uppsalas utsläpp ska minska med 30 procent till år 2020 jämfört med 1990 års nivå.
För att nå dit ska bland annat kollektivtrafiken öka, energianvändningen i kommunens fastigheter minska, och ett samarbete med företag och de båda universiteten för att få fram ny miljövänlig teknik inledas.
Men oppositionen vill sätta ett högre mål och förelår att utsläppen ska minska med 40 procent under samma period.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!