Ärna kan bli slutstation

Ärna flygplats föreslås bli slutstation för ett av de spår som företaget Faros vill bygga. Och den som förmedlat kontakten mellan företaget och kommunen är just Mattias Sjölund, vd för Uppsala Air, som vill bygga flygplatsen.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2008-04-23 00:01
Förslaget från Faros Infrastructure Partners innehåller två spårvägslinjer genom Uppsala som korsar varandra vid Resecentrum. Den linjen ena sträcker sig från öst till väst och den andra från norr till söder, med slutstation vid Ärna flygplats.
- Givetvis vill jag försäkra mig om att våra passagerare kan komma till flygplatsen. Men det finns också ett behov av bättre och mer miljövänliga transportsystem i Uppsala, säger Mattias Sjölund.

Det var för ungefär ett år sedan som han för första gången kom i kontakt med ledningen för Faros. Företaget är en av flera tänkbara investerare i den civilflygplats som Uppsala Air vill bygga på Ärna, och chansen att Faros investerar i flygplatsen ökar naturligtvis om de dessutom får bygga en spårväg fram till den.
- Vi hoppas på en synergi, om flygplatsen blir verklighet blir det naturligtvis lönsamt att ha en spårväg dit ut, säger Jaime Guillen, som är delägare i Faros.

Han och hans partner jobbar sedan två år tillbaka med att utveckla och investera i olika infrastrukturprojekt. Än är inget projekt i hamn och Jaime Guillen vill därför inte berätta vad företaget har på sin meritlista.
- Det är konfidentiellt, säger han.
Tidigare har Jaime Guillen varit vd för det globala företaget Alterra Partners som driver och investerar i flygplatser och han påpekar att privat finansierade infrastrukturprojekt blir vanligare.
- Vi tror att det finns en potential för mer privata initiativ i både Europa och Nordamerika, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om