Ärna kan bli privatägt

Försvaret är berett att sälja Ärna flygplats till en privat flygoperatör. Det innebär att Uppsala Airport AB kan bli ägare till bansystemet.

Uppsala2009-05-20 12:53
Beslutet har fattats vid försvarets högkvarter och innebär att försvarsmakten behåller huvudmannaskapet tills en civil operatör är klar att ta över.

Tidigare har försvaret velat lämnar Ärna redan i sommar. Nu vill ledningen ha viss verksamhet kvar.
- Man vill ha en beredskap kvar för att kunna hyra in sig på flygplatsen vid övningar och andra uppdrag. Tanken är att skriva avtal om det med den som tar över flygfältet, säger Mats Gyllander, informationschef vid luftstridsskolan på Uppsala garnison.

Nu kommer en ny avvecklingsplan att tas fram. Parallellt ska markägaren, Fortifikationsverket, utvärdera vad som ska vara kvar i försvarets ägo, stycka av marken, värdera och sälja flygplatsen. Men först måste dock försvaret säga upp hyreskontraktet - det har ännu inte skett. Sedan ska fortifikationsverket fråga andra statliga myndigheter om de vill köpa marken. Processen kan ta något eller några år.
- Vill ingen köpa så kommer det att ske en marknadsmässig försäljning. Om det blir Uppsala Airport eller något annat bolag som köper får vi se. Men det ska vara seriösa anbud, säger Krister Silemo vid fortifikationsverket.

Om Uppsala kommun vill ha marken?
- Då går kommunen före en försäljning till privata intressenter. Men kommunen måste visa att man har ett intresse av att exploatera marken.
En försäljning rör dock enbart själva flygfältet, inte övriga delar av garnisonen. Uppsala Aiports vd Mattias Sjölund har tidigare deklarerat att bolaget är intresserat av att köpa flygfältet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om