Ärna flygfält kan bli civil flygplats

Ärna flygfält i Uppsala kan bli en civil flygplats, slår länsstyrelsen fast i sin utredning om Ärnas framtid. Bullernivån från det civila flyget skulle som mest bara bli en femtedel av det buller som tillståndet för JAS-flyg ger utrymme för.

Uppsala2004-10-14 12:19
Därmed skulle också det framtida bostadsbyggandet i området drabbas mycket marginellt, säger länsrådet Ulf Henricsson.
— Även i vårt scenario med högst antal flygrörelser skulle inte skillnaden bli märkbar. Civilflyget ryms inom den militära verksamhet som ändå blir kvar, säger han.
För Uppsala kommun, som vill bygga bostäder, är beskedet positivt, liksom för försvaret som vill se ett utnyttjande av flygfältet.
Länsstyrelsens högsta scenario innebär 60 000 flygrörelser för allmänflyg, sportplan och dylikt.
—Sundbro flygplats ska ju miljöprövas och det vore väl bra för alla parter om den verksamheten kunde rymmas på Ärna, säger Ulf Henricsson.
Scenariot innebär också 8 000 starter och landningar med fraktflyg, vilket tros vara en attraktiv affärsidé för en Uppsalaflygplats, och 15 000 rörelser för vanligt trafikflyg.
Uppsala Air vill till nästa sommar starta trafikflyg på Ärna och siktar 2006 på 275 000 passagerare vilket skulle innebära knappt 9 000 flygrörelser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om