Cannes på franska Rivieran i veckan: Lansering av Airport City Stockholm på den tre dagar långa internationella fastighetsmässan Mipim.
– Det är fullt ös från sju eller åtta på morgonen till nio på kvällen med seminarier och möten, säger en entusiastisk Lars Bryntesson (S), kommunalråd i Sigtuna.
Från Sigtuna kommun deltar även näringslivschefen, kommundirektören och stadsbyggnadschefen. Kommunen betalar resan.
Samtidigt i Sigtuna: Lars-Gunnar Bråvander, ordförande för Naturskyddsföreningen i Sigtunabygden, är orolig över vad som är på gång vid Arlanda.
– Vi är jättebekymrade över utvecklingen. Det är som att Arlanda håller på att ta över hela den här kommunen. Bara för att flygplatsen är ett riksintresse så innebär det inte att man får köra över alla andra intressen. Sigtuna har ju väldigt värdefull natur och värdefullt kulturlandskap, säger han.
Lite förenklat kan man säga att här står gasa mot bromsa när det gäller Arlanda. Lars Bryntesson vill gasa och ser fördelarna med satsningen på flygplatsstaden.
– Det skapar tillväxt och skapar jobb. Det är viktigt för att kunna utveckla välfärden i kommunen, resonerar han och säger så här om flygplatsstaden:
– Det är Sveriges mest spännande projekt!
Kristina Alvendal, vd för Airport City Stockholm och tidigare M-politiker i Stockholm, ser flygplatsstaden som ett mönster för lyckad planering.
– Här bygger man en stad som erbjuder kreativa och spännande miljöer att etablera sig i, säger hon.
Kristina Alvendal tror att Arlanda kommer att lyckas eftersom företag vill vara där människor gärna vistas, och i det här projektet ”sätts människan i centrum”.
– Människor vill inte ha ”vägspagetti” och rondeller. De vill ha ställen att fika på och kunna gå på gym.
Vilken risk tar skattebetalarna?
– Ingen risk över huvud taget. Utvecklingen ska ske i takt med att efterfrågan ökar.
När kan man se att något har hänt?
– Inom en tioårsperiod kommer det att synas stora skillnader i området.
50 000 jobb, är det möjligt?
– Ju mer vi tittar på det, desto mer ser vi potentialen.
Arlandas nya miljötillstånd ska beslutas om snart. Om det blir restriktioner för flyget får väl flygplatsstaden problem?
– Vi måste hantera den situationen också.
Kristina Alvendal betonar att det är viktigt att kollektivtrafiken byggs ut i området, gärna spårbunden.
– Vi kan inte ha 30 000 till som jobbar på Arlanda och att de tar bilen dit.
Utvecklingen har redan tagit fart så smått. Swedavia har ett nytt kontorshus på gång, en ny testbana för bilar har byggts av Stockholm Drive Lab och i Rosersberg är flera etableringar på gång.
När UNT frågar Lars-Gunnar Bråvander om han säger nej till tusentals nya jobb i kommunen svarar han:
– Vi säger inte nej till allt, men det får inte vara på bekostnad av alla andra värden som finns i regionen. Man måste stanna upp och tänka efter. Vi tycker inte att man har gjort det.
Lars-Gunnar Bråvander har i veckan sänt Naturskyddsföreningens yttrande om flygplatsens miljötillstånd till mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt. Stark kritik riktas mot fortsatt Arlandaexpansion och föreningen anser att domstolen bör sätta tak för hur stora utrymmen av kommunens oexploaterade yta som ska kunna utnyttjas och för antalet marktransporter och flygrörelser.
Dessutom föreslår föreningen att det byggs en ny flygplats söder om Stockholm i stället för fortsatt expansion vid Arlanda.