Arlanda viktigt för framtida Östersjöflyg

Arlanda är ett viktigt nav för flygtrafiken i Östersjöområdet. Det är Mälardalsrådet och fem andra storstadsregioner kring Östersjön överens om. Men Luftfartsverket tror att det dröjer innan det öppnas fler flyglinjer i området. Än så länge är marknaden för liten.

Uppsala2004-05-07 00:00
Nyligen skrev sex storstadsregioner kring Östersjön under ett nytt samarbetsavtal. Avtalet bygger på en vision om hur man kan utveckla samarbetet inom områden som kultur, handel, transporter och turism.
I samarbetet, som kallas för Östersjöpaletten, ingår storstadsregionerna i Stockholm, Helsingfors, Tallinn, Riga och S:t Petersburg. I Sverige är det Mälarrådet som representerar storstadsregionen.

Arlanda knutpunkt
I den vision som ligger till grund för avtalet pekas Arlanda ut som en viktig knutpunkt för det framtida resandet i Östersjöregionen.
- Arlandas betydelse understryks i dokumenten, säger Carl-Johan Engström, planeringsdirektör i Uppsala kommun och ledamot i Mälarrådets Östersjögrupp.
I storstadsregionerna räknas förutom Arlanda även flygplatserna i Helsingfors och S:t Petersburg som de mest betydelsefulla internationella knutpunkterna för flyget.
I dag har SAS och det ryska flygbolaget Pulkovo sammanlagt 10 flygturer i veckan mellan Arlanda och S:t Petersburg.
Mellan Arlanda och Helsingfors är flygtrafiken mer intensiv. Det finns 28 förbindelser varje vardag, även lågprisbolaget FlyMe flyger på den sträckan.
Mellan Arlanda och Tallinn i Estland flyger SAS och Estonia Air tre turer per dag
Till Riga i Lettland har Air Baltic tre dagliga förbindelser från Arlanda.
— Det finns inga indikationer på att fler linjer är på gång, det dröjer nog ett tag till, säger Christer Holst, linjeutvecklare på Luftfartsverket Arlanda.
Enligt honom är marknaden i exempelvis Estland och Lettland fortfarande för liten.

Intresset växer
Flygtrafiken till S:t Petersburg bedöms mer än väl tillfredsställa det behov som finns just nu.
- För att det ska bli en blomstrande flygtrafik krävs mer turism. Den trafiken är inte så intensiv än, men den kommer säkert att utvecklas, säger Christer Holst.
Intresset för resor till andra EU-nykomlingar som Tjeckien och Ungern växer däremot stadigt.
— Vi har börjat att få en mer intensiv trafik till både Prag och Budapest, säger Christer Holst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om