Arlanda växer så det knakar

Inom 30 år väntas 50 000 människor arbeta på Arlanda. Ombyggnationer, fler direktlinjer och en flygplatsstad med nya företag ska göra flygplatsområdet till en ännu starkare motor i regionen.

Jakob Eriksson och Emma Arfors är flygplatsvärdar. De tycker att det är kul och stimulerande att jobba på flygplatsen.

Jakob Eriksson och Emma Arfors är flygplatsvärdar. De tycker att det är kul och stimulerande att jobba på flygplatsen.

Foto: Pär Fredin

Uppsala2014-03-24 13:49

Regionen kring Arlanda blomstrar tack vare att näringslivet får skjuts av närheten till flygplatsen. Samtidigt utvecklas regionen och flygplatsen i ett slags symbios – flygplatskoncernen Swedavia är på sätt och vis beroende av regionen för att kunna blomma ut.

Swedavia räknar med uppemot 50 000 anställda på flygplatsområdet inom 20 till 25 år – en kraftig ökning mot dagens 16 000. Här ser Göran Brocknäs, regionchef på Handelskammaren i Uppsala, ett akut behov av att bygga ut järnvägen till en fyrspårig sådan, hela sträckan mellan Uppsala och Stockholm.

– De som arbetar i huvudstadsregionen behöver en fungerande kollektivtrafik. I dag har man fullt kapacitetsutnyttjande på järnvägen förbi Arlanda, det behövs fler spår i fall att något går fel eller en kontaktledning går sönder. Om fler ska arbeta i regionen måste kapaciteten höjas.

Då man räknar med att det kan ta upp till tjugofem år att bygga ut järnvägen, från det att ett beslut tas, hoppas Handelskammaren på lite handlingskraft i frågan och att en ordentlig projektplan utarbetas.

Ett annat exempel på regionens betydelse för Swedavia är koncernens utmaning att locka till sig fler resenärer med Arlanda som slutdestination. Det kräver en aktiv turistnäring, som får människor att vilja turista i exempelvis Sigtuna, Uppsala och Stockholm.

– Både Uppsala och Stockholm jobbar aktivt i besöksnäringsfrågorna, men där krävs att Uppsala höjer ribban och blir en prioriterad destination. Det är ett samarbete mellan många olika aktörer, flygbolag behöver se till att det finns bra linjer och arrangörer måste marknadsföra deras evenemang. Från Uppsalas håll behövs en tydlighet med vad vi kan erbjuda, vilken målgruppen är, säger Göran Brocknäs.

Därtill behöver man se över hur taxiverksamheten fungerar. Som turist ska man kunna ta tåget från flygplatsen men även hitta en taxi som kör en norrut, vilket i dag är nästintill omöjligt. Göran Brocknäs anser även att man bör skylta på engelska i större utsträckning, samt fråga sig vilka det är som reser till Sverige och om det behövs skyltar på fler språk.

Eftersom Swedavia räknar med att passagerarströmmen på Arlanda kommer öka – från 21 miljarder till 35 miljarder inom 30 år – krävs en del ombyggnationer för att flygplatsen ska kunna svälja fler resenärer

– Vi har slagit i taket vad gäller kapacitet med terminalytor, utrymme för passagerare, gater och stands för flygplan, säger Kjell-Åke Westin.

Människors resupplevelse blir allt viktigare och därför kommer fokus bland annat att ligga på att göra den mer bekväm.

– Vi behöver effektivare bagagesystem, öka flödena kring security och det kommersiella, det vill säga vi ska försöka ta bort köer. Vi vill att passagerare ska kunna checka in vart som helst på Arlanda, vi vill ta bort stress från flygplatsen och skapa fler upplevelser och en bättre affärsmiljö, berättar Kjell-Åke Westin.

En ny avdelning för kontor, kallat Sky City Office, kommer att byggas intill Sky City, flygplatsens kärna. I dag finns redan flertalet utländska företag på Arlanda, förhoppningen är att fler multinationella företag ska vilja etablera sig på flygplatsen.

Näringslivet efterfrågar fler direktlinjer och där har Swedavia både en utmaning och en möjlighet att ta sig an. Under 2013 tillkom sju nya direktlinjer och målet är fem nya under en treårsperiod. Två av dessa är de för i år nya direktflygen till Los Angeles och San Fransisco.

Även inom ramen för Airport City Stockholm, ett projekt där en flygplatsstad skapas, vill man knyta till sig fler företag. Platsen – som ligger i direkt anslutning till flygplatsen och en bit längs motorvägen mot både Uppsala och Stockholm – är i dag ganska karg, men visionen är en levande stad om tio till femton år. Några bostäder kan inte byggas i området på grund av buller, men förutom det kommer det mesta påminna om en vanlig stad – med vägar, trottoarer, träningslokaler, närbutiker, skomakare och en attraktiv utomhusmiljö.

Kristina Alvendal, vd på Airport City Stockholm, menar att rena företagsparker inte längre går hem hos arbetstagare, de vill ha liv och rörelse utanför sin arbetsplats.

– Människor dras till andra människor, de vill kunna ta en after work och känna en puls. Företag vill finnas på platser där medarbetarna kommer att trivas, det är en utveckling som vi ser i Stockholmsregionen.

Frambyggnaden av Airport City Stockholm beror kanske framför allt på det hos företag ökade behovet av att etablera sig i en flygplatsstad.

– Det finns ett påtagligt behov. I en internationaliserad ekonomi med världen som marknad är det viktigt att ha nära till världen. Det är en internationell trend med flygplatsstäder, vi ligger snarare lite efter, säger Kristina Alvendal.

Fakta

Arlandas utvecklingsfaser

Arlanda flygplats kommer att byggas ut i två faser och den första, som pågår fram till år 2023, är redan i gång och innefattar bland annat att en ny pir byggs i anslutning till pir F i terminal fem. Fokus ligger även på att göra resupplevelsen mer bekväm.

Ett Sky City Office kommer byggas intill Sky City. Fas två kommer pågå mellan år 2023 till år 2043. I den fasen kommer terminal två att byggas ut med en ny pir. Totalinvesteringen är 13 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!