Arlanda Outlet byter profil igen
Outlet för utgående märkeskläder. Sen heminredning. Och nu begagnade Ferraribilar. Arlandastad Outlet Village har haft svårt att locka folk och nå lönsamhet. Nu ska utomhuscentrumet byta profil - igen. Den här gången med nya ägare.
Det var i september 1999 som den nya köpstaden slog upp sina portar för första gången. Cirka 13 000 kvadratmeter handelsyta bjöd ut outletvaror till en spottstyver av ordinarie pris.
Men kunderna svek. Det blev aldrig någon ruljans på verksamheten och 30 procent av lokalerna har gapat tomma.
— Ja, vi får se om det blir något av det här eländet. Det verkar svårt att få snurr på bygget, de flesta näringsidkare flyttar ut efter något år, säger Sigtunabon Sven Bagge, som är här för att titta på bilar och skeptisk till om det blir någon lyckad omdaning.
Lågsäsong
Han har visserligen fått full uppmärksamhet av bilförsäljaren och nöjd över att slippa trängas med folk.
Inget konstigt, det är lågsäsong för alla handlare, förklarar Johan Wallin.
Det är Arlandastad Outlet Village Holding, dotterbolag till det Londonbaserade företaget Outlet Centres International som nu säljer anläggningen.
I somras gick fastighetsbolaget Gelba Fastigheter AB in som förvaltare och uthyrare, ett litet bolag med kommersiella fastigheter i hela Sverige och med tillångar på 324 miljoner kronor i koncernen enligt senaste bokslutet.
Inom kort blir fastighetsbolaget Gelba Management också ägare av Outletanläggningen.
— Ja, det stämmer, vi tänker sälja. Vårt bolag passar inte för den här sortens anläggning. Det behövs nytt blod, säger Magnus Birke, styrelseledamot i holdingbolaget.
Förlust
Moderbolaget Arlandastad Outlet Village AB redovisade en förlust på 20 miljoner kronor i sitt senaste boklut.
De gamla ägarna är glada att få anläggningen såld och Gelba Fastigheter ska enligt uppgift inom två år investera 10 miljoner kronor.
— Arlanda Outlet är ett förädlingsprojekt som vi tror mycket på. Om vi utnyttjar byggrätten på 20 000 kvadratmeter intill handlar det om mer pengar, sägerPer Taube, vd i moderbolaget Gelba Management AB.
Johan Wallin är övertygad om att idén att sälja bättre begagnade bilar, motorcyklar och golfklubbor ska gå hem hos folk. Kanske blir det en renodlad motor- och fritidsinrikting med inslag av teknik, jakt och hobby.
— Men de hyresgäster som säljer kläder och heminredning får gärna vara kvar. Vi tänker inte kasta ut någon, säger han.
Åtta bilhallar
I dagsläget har tre nya motorhallar etablerat sig. En fjärde öppnar inom kort och en femte bilhandlare är på väg med bland annat begagnade Ferraribilar. Totalt blir det åtta bilhallar, kontrakt finns med fem bilhandlare.
Outletstämpeln ska tvättas bort, nya skyltar ska upp och ett nytt namn är på gång.
— Vi vet inte vad vi ska döpa anläggningen till, kanske utlyser vi en namntävling, säger Johan Wallin.
UNT-Fakta
Arlanda Outlet Village ligger granne med Eurostop vid Arlanda och har idag ett 25-tal hyresgäster. Tolv hyresgäster har tillkommit under hösten och fler är på väg. En tydligare profil mot motor och fritid ska lyfta försäljningen, hoppas de nya ägarna och förvaltarna Gelba Fastigheter AB.
Cirka 9 000 kvadratmeter är i dagsläget uthyrt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!