På Arlanda finns i dag ett enormt bagagesystem med sju kilometer bagageband. En vanlig dag läggs 19 000 väskor på bandet, men i juli i fjol slogs nytt rekord när 25 000 väskor checkades in under en enda dag. Som UNT tidigare berättat är Arlanda den snabbast växande flygplatsen i Norden. Antalet resenärer spås öka från dagens 23 miljoner till 35 miljoner år 2040, vilket ställer stora krav på bagagehanteringen. Stora satsningar på att utveckla systemet har redan gjorts, men mer är i görningen.
– Nu pågår ett intensivt arbete med att planera och projektera för framtidens bagagesystem, säger Anna Johansson, projektledare för bagage på Swedavia.
I fjol togs det nya bagagesystemet i Terminal 2 i drift. Kostnaden där landade på 350 miljoner kronor och då byggdes anläggningen med förbehåll för att trafiken i terminalen ska kunna expanderas.
I den stora Terminal 5, som även får en ny pir inom den närmsta framtiden, ska det som kallas framtidens bagagehanteringssystem nu byggas. Hela terminalen ska byggas om med en ny säkerhetskontroll för passagerare och en stor central ankomsthall. Ledorden i utvecklingen är effektiva flöden och där är bagageanläggningen en viktig del. Köer ska i möjligaste mån minimeras.
– Så fort någon tvingas stå i kö stannar flödet upp, varenda köminut vill vi ha bort, säger Anna Johansson.
Systemet kommer också att bli mer tekniskt intelligent för att exempelvis kunna sortera väskor på olika sätt, vilket väntas förbättra arbetsmiljön för lastningspersonalen.
I dag finns bagagehotell i de stora terminalerna på Arlanda. Det möjliggör att resenären kan checka in sitt bagage tidigt i avvaktan på flygets avgång. Bagagehotellet i Terminal 5, tillsammans med det i nya piren kommer att rymma omkring 5 500 väskor. Även ett stort så kallat röntgenkluster där alla väskor röntgas ska integreras i systemet och själva bagagebandet kommer att förändras så att väskorna kan färdas ännu snabbare än dagens två meter per sekund.
Alla planer är ännu inte fastlagda och enligt Anna Johansson finns det ytterligare intressanta utvecklingsprojekt att titta närmre på. Exempelvis möjligheten för passagerare att checka in sitt bagage redan på hotellet, parkeringen eller centralstationen. Även förarlösa fordon som tar väskorna till planen är en annan tänkbar framtidsmöjlighet.