Arlanda Express går med vinst

Arlanda Express utökar i höst sin turtäthet på eftermiddagarna till sex tåg i timmen under rusningstrafik.Det är för att möta det växande passagerartillströmningen, fler väljer snabbtåget i takt med att flygtrafiken expanderar på Arlanda. De ekonomiska vindarna har också vänt.

Uppsala2005-08-31 22:46
För första gången sedan sedan starten för sex år sedan går tågtrafiken med vinst. Plus 25 miljoner efter första halvåret i år.
Men fortfarande är skulderna till staten stor.
Arlandabanan togs i bruk i november 1999 och kostade sex miljarder att bygga. Staten var en huvudfinasiär och betalade 2,4 miljarder kronor till högriskprojektet. Därutöver gavs ett statligt räntefritt lån på en miljard kronor. Idag har lånet sjunkit till 800 miljoner kronor.
— Återbetalningstakten styrs av hur bra det går för Arlanda Express. Den vinst vi nu har ska i första hand användas i verksamheten och finansiera den utökade turtätheten, säger Per Thorstenson, vd på Arlanda Express.
Snabbtåget mellan Stockholm central och Arlanda flygplats tar 20 minuter och avgår nu alltså sex gånger per timme under högtrafik och en gång i kvarten under övrig tid.

Fler resenärer
Ända sedan starten har flygtåget gått med förlust, trots att antalet passagerare vuxit. Förra året reste 2,5 miljoner med tåget. Under första halvåret i år ökade antalet resenärer med 100 000 jämfört med samma period i fjol och slutade på 1,3 miljoner.
Varför går ni med vinst nu?
— Fler väljer oss, det är den enkla förklaringen. Därigenom har snittintäkten per biljett ökat och gett mer pengar i kassan, säger Per Thorstenson.
Tidigare fanns planer på att utöka linjen med fler tågstopp.
— De finns inte kvar, för det krävs en utbyggd rälskapacitet.
Däremot finns långtgående planer på att släppa in UL och SL på tågsträckan. Regeringen har redan godkänt UL:s begäran att få köra över länsgränsen.
— Förhandlingarna pågår. Vi ska försöka tillmötesgå deras önskan om att använda vår station och räls, säger Per Thorstenson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om