Annica Högström har haft ett hektiskt dygn efter priset som årets företagare i Uppsala, som delades ut vid företagargalan på Uppsala slott i torsdags. Gratulationerna till heminredningsföretaget Himla AB:s vd har strömmat in och fortsätter att strömma in när UNT är på plats i outletbutiken i Librobäck, där företagsledningen också sitter.
– Vi är fortfarande lite i ett lyckorus. Visst var vi lite favorittippade, men man kan aldrig ta något för givet. Såhär i efterhand slog det mig att detta faktiskt var något som vi haft i bakhuvudet som ett mål, säger Annica Högström.
Hon säger ”vi”, för även om priset gick till henne personligen ser hon utmärkelsen som en seger för hela arbetslaget, säger hon.
– Det handlar om ett grupparbete. Mitt fokus ligger på produkten och varumärket, medan andra bitar som affärs- och webbutveckling sköts av kollegerna.
Juryns motivering prisade bland annat ett entreprenörskap med ”ständiga anpassningar till marknadens förändringar och ett ständigt sökande efter nya marknadsmöjligheter”. Det stämmer, tycker Annica Högström, men det centrala är trots allt inte att hänga med i marknadens skiftande trender.
– Det viktigaste är att produkten blir bra, att vi får fram fina kollektioner. Sedan får det andra komma med det. Vi har funnits i 23 år nu och det är svårt att vara ett gammalt företag i den här branschen. Det handlar om att våga välja bort och följa sin egen filosofi.
Annica Högström köpte Himla AB av två väninnor 1996. I början fanns företaget hemma på lantgården i Husbyborg utanför Uppsala. Det kanske var mer personligt, men i takt med att företaget växte och fick nya kunder i både Sverige och på kontinenten förvandlades gården allt mer till en lagerlokal och en annan lösning blev nödvändig. Nu har de huserat i industriområdet i Librobäck i cirka 1,5 år. Även heminredningsbranschen har utvecklats mycket sedan de första åren och samtidigt fått ett enormt uppsving i media och populärkultur.
– Det ökande intresset har förstås gett oss möjligt att expandera. Tidigare sålde vi mest till mindre fackhandlare, nu är det mer och mer större företagskedjor. Och så har vi öppnat egna butiker, det är något helt annat än att vara grossist.
Annica själv har varit vd i stora delar av sitt yrkesverksamma liv, först på ett transportföretag, sedan på Himla sedan 1996 då hon köpte företaget. Är hon ett chefsämne?
– Framför allt har jag varit en entreprenör i hela livet. Att driva företag är en livsstil mer än något annat, säger hon.