Det var en till synes avslappnad arenabolagsdirektör som klev upp på scen och satte sig i heta stolen till tonerna av Richard Strauss Also sprach Zarathustra. Med en bakgrund som ”hyfsat bra” trummis i bandet Desperados är rampljuset inget som skrämmer honom.
– Jag tycker det är ganska kul att vara i rampljuset, säger Staffan Littmarck.
Turerna kring den omdebatterade arenan har varit många. Tidigare i veckan kom beskedet från Konkurrensverket att de inte har några invändningar mot kommunens samarbete med arenabolaget. Men fortfarande utreder förvaltningsrätten om kommunen har gynnat arenabolaget på ett olagligt sätt.
Bland annat har kommunen betalat tio miljoner kronor till arenabolaget för projekteringskostnader och lovat att skjuta till ytterligare 150 miljoner kronor. Dessutom ska kommunen hyra plats i arenan 25 år framåt för 15 miljoner kronor per år.
Men Staffan Littmarck är inte orolig att förvaltningsrätten ska komma fram till att kommunens beslut varit olagligt.
– Då får vi agera utifrån det men just nu är allt fokus på att behandla ärendet från alla håll och kanter. Det känns spännande och vi följer den plan som vi förväntat oss med överklaganden. För en arena kommer det att bli, säger Staffan Littmarck.
Han tror att en stor evenemangsarena behövs för att Uppsala ska växa och att konkurrera med en arena som Globen i Stockholm, en timme från Uppsala, är inget som avskräcker honom.
– Vi är ett antal konsulter som har drivit multiarenor i många år. Det som är så fint är att näringslivet står bakom och tar ansvar för den. Och går näringslivet in i ett projekt kan man ta för givet att man borrat så djupt och tittat på förutsättningarna att man ser att det finns en lönsamhet. Annars skulle det inte finnas någon som ville gå in i det. Skulle kommunen sköta den själv skulle det kosta skattebetalarna betydligt mycket mer än vad den nu kommer att göra, säger Staffan Littmarck.
Det har ju hänt att evenemangsarenor gått back tidigare. Vad kommer ni göra annorlunda?
– Vårt koncept liknar inget annat. Vi slänger inte ut en lada i skogen utan det här är ett väl genomarbetat koncept och lönsamheten ligger inte bara i evenemang. En stor del av intäkterna kommer från att vi har öppet sju dagar i veckan med bland annat en food court och det faktum att vi länkar till Gränby centrum som har 6,5 miljoner besökare varje år, säger Staffan Littmarck.