Arbetsmiljön har varit ännu sämre

Arbetsmiljön för personliga assistenter har varit ännu sämre, hävdar ansvariga på Uppsala kommun. Siffror visar att sjukfrånvaron bland de personliga assistenterna halverats sedan 2006.

Uppsala2008-06-02 19:17
Att arbetsmiljön för personliga assistenter behöver förbättras har på senare år blivit ett allt tydligare faktum. Som UNT skrev i går har flera assistenter som är anställda av Uppsala kommun vittnat om att de blivit utsatta för misshandel och dödshot från brukare, och trakasserier från chefer.

Vid två tillsynsbesök år 2005-2006 upptäckte Arbetsmiljöverket flera allvarliga brister i arbetsmiljön för personliga assistenter i Uppsala kommun. Enheten Stöd till funktionshindrade riskerade vite men gjorde en satsning för att förbättra sina rutiner och kommunikationen mellan chefer och anställda.
- Vi hade diskuterat arbetsmiljön för personliga assistenter länge och prioriterade den frågan eftersom det såg ut som det gjorde, säger Carina Bergstedt, områdeschef på Stöd till funktionshindrade.

Arbetsmiljöverket godkände kommunens förbättringar och Kommunhälsan, som regelbundet mäter de kommunalt anställdas så kallade psykosociala puls, gav siffror på att arbetsplatshälsan blivit mycket bättre. Flera av de anställda hade kommit ur långa sjukskrivningsperioder och sjukfrånvaron bland såväl chefer som övrig personal hade mer än halverats.
- Alla är inte nöjda i dag, men jag kommer att fortsätta jobba tillsammans med skyddsombud och fack för att göra det så bra som möjligt. Jag uppmanar alla mina medarbetare att anmäla till någon av sina chefer så fort något inte är bra, säger Carina Bergstedt.

Biståndshandläggare vid sociala myndigheterna beslutar tillsammans med försäkringskassan om hur många assistenter en viss brukare behöver. Carina Bergstedt anser att brukarna stundtals tilldelas orimligt lite resurser.
- Ibland är det så på gränsen att det inte går. Då har vi utökat biståndet på eget bevåg, med enhetens egna pengar, för personalens skull.
BAKGRUND
Personliga assistenters dåliga arbetsmiljö i Uppsala kommun
I ett inspektionsprotokoll från Arbetsmiljöverket 2005 framgår att arbetsbördan för chefer inom den kommunala omsorgen i Uppsala är mycket hög och att detta går ut över personalens arbetssituation. Uppsala kommun tog i februari fram en särskild arbetsmiljöplan för att förbättra villkoren för personliga assistenter.

FAKTA
Arbetsmiljölagen
2 § Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. En utgångspunkt ska därvid vara att allt sådant som kan leda till ohälsa eller olycksfall skall ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall undanröjs. Arbetsgivaren skall beakta den särskilda risk för ohälsa och olycksfall som kan följa av att arbetstagaren utför arbete ensam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om