Arbetsmatchningen fungerar dåligt

En av arbetsförmedlingens viktigaste uppgift är att para ihop arbetssökande med lediga och passande jobb.Den hjälpen existerar inte, berättar flera arbetslösa som UNT pratat med.

Uppsala2005-12-01 00:00
Kritiken mot arbetsförmedlingens hantering av de arbetslösa är omfattande. Passivitet, oförståelse och okunskap är en återkommande beskrivning av arbetsförmedlarna som tonar fram under intervjuer som UNT gjort med sex arbetslösa Uppsalabor.
Den nytta som de arbetslösa trodde att de skulle ha av arbetsförmedlingen är mycket begränsad och reglerna för att söka jobb är oerhört fyrkantiga.
Ann Hofmann förlorade jobbet på Apport Foto i Uppsala när företaget lades ned sommaren 2004.
— Arbetsförmedlingen har inte gjort ett smack sedan dess. Jag har inte fått en enda anvisning om jobb, har aldrig haft ett personligt möte med min handläggare, som har 800 personer att hantera och ingen har uppmanat mig att söka några jobb. Det är tydligen inte deras uppgift att fungera som bollplank och hjälp. Aktiviteten är ensidig, det är jag som får mejla och ringa, säger hon.
Ann Hofmann har bland annat jobbat som personlig assistent, städare, butiksbiträde, inom barnomsorgen och vården. Det enda hon önskar är ett arbete hon kan försörja sig på. Hon är öppen för det mesta men har ännu inte lyckats få napp.
— Fast jag anser att de som sitter och tar emot ansökningar inte ska behöva ta emot brev från folk som inte är ett dugg kvalificerade för jobbet. Men så har det ju blivit. Att man dessutom ska tvingas söka över hela landet går inte ihop med verkligheten. Jag har man och barn och har svårt att flytta från Uppsala utan att det påverkar familjen negativt.

Fler röster säger så här till UNT:
— Man får inga höga tankar om arbetsförmedlingen. De frågar vilka intressen jag har när kan ta vilket jobb som helst, säger Kalle Stålenheim, arbetslös akademiker sedan oktober.
— Jag hörde att politikerna vill att man ska söka minst tre jobb i veckan. Ingen blir hjälpt av att jag söker ett ekonomjobb. Då är det bättre att vi får tätare kontakter med handläggarna, säger Térèse Mölsä, arbetslös lärare i svenska och franska.
— Det första jag fick veta var att arbetsförmedlingen inte finns till för att skapa jobb. De ska ge verktygen, lära oss att kontakta en arbetsgivare och skriva jobbansökningar. Man jobbmatchas inte om man inte själv ber om det vid ett personligt besök. Jag undrar varför inte arbetsförmedlingen byter namn, säger Håkan Marsh, jobbsökande djurvårdare och tillägger:
Ams nye generaldirektör Bo Bylund uppgav tidigare i höstas att det är viktigt att få till en effektivare matchning mellan efterfrågan på arbetskraft och arbetssökande på arbetsförmedlingarna i landet.

I gårdagens UNT beskrevs också problemet med att allt fler arbetslösa tvingas söka i princip vilket jobb som helst i riket för att inte riskera sin a-kasseersättning.
UNT: Hur väl fungerar matchningen hos arbetsförmedlingen ?
— Allting kan alltid bli bättre. Jag tycker att det hänt mycket på sistone. Våra anvisningar har ökat och antal personer som inte får anvisningar har minskat. Men det är inga siffror som jag vill offentliggöra, säger Kina Gustafsson, biträdande chef AF Resurs i Uppsala.
En jobbmatchning kan gå till på flera sätt.
Antingen får en inskriven brev eller mejl om ett ledigt jobb någonstans i landet. En arbetsförmedlare kan också para ihop den arbetssökande mot lediga jobb på Platsbanken.
— Vi har också rekryteringsträffar mellan arbetsgivare och arbetssökande. Ibland vill arbetsgivare ha förslag på lämpliga personer och då ger vi dem det, säger Kina Gustafsson och tillägger:
— Förställningen att vi "fixar jobb" är helt fel. Vi hjälper till att skapa de kontakter som behövs. Resten måste man ordna själv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om