Arbetsgivaren kan se dig på facebook

Är du en av dem som skriver om dig själva och lägger upp bilder på Facebook? Har du tänkt på vad en arbetsgivare skulle säga om statusuppdateringarna?

Foto: David Magnusson / SvD / SCANPIX

Uppsala2011-02-05 17:03

Arbetsförmedlingen i Uppsala uppmanar arbetssökande att tänka efter innan de lägger ut information på sociala mediesajter.

På fredagseftermiddagen har personalen på Arbetsförmedlingen i Uppsala fullt upp med att hjälpa arbetssökande. Markus Ivarsson är jobbcoach på Arbetsförmedlingen. När han pratar med arbetssökande brukar han prata om de sociala mediernas roll.
– Det gäller att tänka smart för att optimera sina möjligheter till anställning. Om man skriver något dumt på Facebook och någon som ser det reagerar kan det sprida sig, säger han.

Trots säkerhetsinställningar som begränsar vad någon kan läsa och se på just din profil kan informationen ändå sprida sig.
– Det räcker med att man träffar någon på en fest som sedan skickar en vänförfrågan dagen efter. En vän till en vän kan då plötsligt arbeta på den plats du sökt jobb och ser vad du lägger upp, säger Markus Ivarsson.

På Arbetsförmedlingen ger man inga rekommendationer på hur en arbetssökande ska hantera sin profil men man förespråkar medvetenhet. För enligt Markus Ivarsson är Facebook visserligen privat i sig men också ett stort och öppet nätverk.
– Oavsett vilket forum det handlar om vet man aldrig vem som ser och lyssnar. Man måste vara medveten om att vem som helst kan komma över information, säger han.

Markus Ivarsson tycker det är svårt att spekulera i om de sociala medierna kommer spela större roll i framtiden. Enligt honom behöver inte möjligheterna till bakgrundskontroller tvinga fram någon ”research-benägenhet” hos arbetsgivare. Om det däremot skulle bli generellt att göra bakgrundskontroller på arbetssökande tror inte Markus Ivarsson att Facebook kommer vara något utmärkande forum.
– Det spelar ingen roll om det är en egen hemsida eller en Facebook-profil för en arbetsgivare som gör research. Om de ens har tid med det vilket jag inte tror, säger han.

Han tror inte heller att sociala medier skulle konkurrera med Arbetsförmedlingen.
– Det finns ingen risk för oss eftersom det vi gör är att på så effektivt sätt som möjligt ge folk jobb och arbetsgivare personal. Facebook råkar bara vara ett effektivt verktyg att använda, säger Markus Ivarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om