Arbetar strategiskt mot mobbningen

UNT Leva skrev tidigare om 21-årige Björn Hultman som mobbades under hela sin skoltid. Nu berättar vi om Stordammens skola i Uppsala. Där har lärarna en strategi mot mobbning.

Birgitta Garcia, lärare, och Karen Natvig, biträdande rektor, på Stordammens skola, där man arbetar aktivt för att skapa goda relationer mellan skoleleverna.

Birgitta Garcia, lärare, och Karen Natvig, biträdande rektor, på Stordammens skola, där man arbetar aktivt för att skapa goda relationer mellan skoleleverna.

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2009-08-19 08:03
Till vänster om personalentrén på Stordammens skola hänger en stor spegel. Den ska lärarna titta in i för att se sitt ansikte när de kliver in genom dörren på morgonen.
- Har du mungiporna nedåt är det inte så kul att se sig själv i spegeln. Med ett leende på läpparna känner du dig genast bättre till mods. Då är det lättare att tänka "Åh, vad kul det ska bli att jobba i dag", säger Karen Natvig, biträdande rektor på Stordammens skola i Sävja.
Det är de många små detaljerna som tillsammans skapar ett positivt arbetsklimat och en god inlärningsmiljö för eleverna, menar Karen Natvig och pekar på dörrmattan som det står "Välkommen" på. På väggen har meningar hämtade ur skolans värdegrund ramats in, där hänger också fotografier på personalen. I klassrummen finns blommor och väggarna är dekorerade med teckningar.
- Både personal och elever ska trivas, känna sig sedda och tycka att det är roligt i skolan, säger Karen Natvig.

Personalen på Stordammens skola tycker att de arbetar aktivt för att motverka mobbningen på skolan.
Ett bevis för det fick de år 2007 när skolan mottag Skolornas fredspris ur Emerichfonden. Priset delas ut till skolor som genomfört projekt som verkar för att bekämpa våld, mobbning, främlingsfientlighet och i stället främjar medmänsklighet.
- Trakasserier och andra kränkningar är ingenting som försvinner över en natt. Det finns inga snabba lösningar. Man måste jobba långsiktigt och ha en tydlig strategi. Sen måste man ha en levande diskussion kring värderingar och få med eleverna i det dagliga arbetet, menar Karen Natvig.

Arbetet med att minska mobbningen på skolan började redan i mitten av 90-talet. Då gick startskottet för att utveckla skolans värdegrund, som handlar om hur man ska vara mot varandra.
Den bygger på att alla elever har förutsättningar för att lyckas i skolan. Alla elever har också rätt att mötas med respekt och slippa våld och trakasserier.
De flesta skolor har en egen värdegrund och handlingsplan mot mobbning. Vad utmärker då Stordammens skola?
- Hos oss är värdegrunden alltid levande, den finns integrerad i allt skolarbete och förankras hos barnen. Det skapar trygghet. Vi blundar inte heller för att det finns problem. Också på den här skolan förekommer mobbning och särskilt internet och sms-mobbningen har blivit svårare att komma åt, säger läraren Birgitta Garcia.
Hon och en annan lärare på skolan jobbar särskilt med stödjande samtal. Om det uppstår bråk mellan elever eller om någon elev känner sig utanför kopplas de in för att lösa konflikten innan den hunnit växa till något stort i de fall när klassläraren inte räcker till.
- Vi ligger steget före. Det kan räcka med ett samtal. Ibland krävs flera samtal. Eleverna vet att de får hjälp och syftet är att i positiv anda lösa konflikten, säger Birgitta Garcia.
Vid våld eller trakasserier och i fall av diskriminering kontaktas alltid föräldrarna direkt. Fortsätter mobbningen har skolan regelbunden kontakt med inblandade familjer för att lösa situationen.
- Den som mobbar behöver tränas i sociala färdigheter. Den som blir mobbad behöver få höra att de duger som de är. Vi pratar ofta om vikten av att respektera varandras olikheter, säger Birgitta Garcia.

De första tre veckorna på terminen inleds med etikveckor då lärare och elever repeterar värdegrunden med drama, lekar, dikter, berättelser och klassdiskussioner. Två gånger om året görs en enkät bland elever för att pejla av trivseln på skolan. På Stordammen utbildas också eleverna i massage, som används i arbetet med trygghet och kamratskap.
Birgitta Garcia, som är utbildad dramapedagog, säger att rollspel är ett bra sätt att träna de sociala färdigheterna på. En del elever har svårt med det sociala spelet, då behöver de verktyg för att klara av olika situationer.
Att Stordammens skola lyckats så bra i arbetet med att motverka mobbning hänger på en engagerad och välutbildad personal, samt tydliga strategier, påpekar Karen Natvig.
- Det är också viktigt med stöd i situationer då man inte lyckas lösa en konflikt på egen hand. Lärarna kan vända sig till sina mentorer, till sin personalgrupp eller till skolledningen för att få stöd och hjälp, säger Karen Natvig.

Skolan följer ingen vetenskapligt utprovad metod mot mobbning. Men Birgitta Garcia och Karen Natvig tycker att skolan utformat ett arbetssätt som fungerar.
- Våra pedagogiska metoder diskuteras och förändras utifrån vilka behov som finns, ingenting är hugget i sten, påpekar Karen Natvig.
På skolan nämns faktiskt inte ordet mobbning så ofta. Förklaringen är att lärarna hellre pratar om att skapa goda kamratrelationer. En elev som gör något dumt slipper höra "det här får du inte göra". Eleven får veta hur han eller hon ska göra i stället och träna på det.
- Det är viktigt att lösa konflikter och förhindra mobbning, eftersom det är ett hinder för inlärning, säger Birgitta Garcia.
Anmälningar om mobbning och annan kränkande behandling och vad de lett till:

2009. Hittills i år har Skolinspektionen fått in tio anmälningar om elever som behandlats kränkande i Uppsala län.
2008. Anmäldes 21 fall av kränkande behandling.
2007. Uppgick anmälningarna till 19 stycken.

2009. I år har inget beslut fattats.
2008. Kritiserades två skolor i Uppsala län för kränkande behandling. 2007. Fattades fem kritikbeslut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om