"Är instängd i Fyrisån"

Varför ligger det en minsvepare i Fyrisån, har flera läsare frågat UNT. Svaret är att ägaren Christer Linden flyttat båten till Uppsala som vinterbostad, medan han jobbar på Akademiska sjukhuset.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2015-10-25 13:55

I vanliga fall ligger minsveparen M21 ­– Saga i en hamn i Stockholm, men förra tisdagen förtöjdes det 28 meter långa fartyget i Fyrisån. Det är ägaren Christer Linden som kört den till Uppsala för att ha som övernattningsbostad medan han tillfälligt jobbar på Akademiska sjukhuset över vintern.

Minsveparen M21 togs i drift i flottan 1941 och användes flitigt under kriget. 2007 köptes den ut av en privat ägare och två år senare såldes den vidare till Christer Linden och hans fru Merete Lind. De har åkt runt hela Sverige i båten som numera är k-märkt, och får ofta uppmärksamhet från nyfikna åskådare och personer som tidigare tjänstgjort på båten.

– Den var ju i drift i örlogsflottan i 66 år så det är många som har tjänstgjort på den. Det spelar ingen roll var vi ligger, det dyker alltid upp folk som tjänstgjort ombord. Man insåg snabbt att många har minnen från båten, säger Christer som själv har bakgrund som reservofficer i flottan.

Men uppmärksamheten stör inte Christer och hans fru.

– Nej, i ägandet ligger ett mått av förvaltning, det kommer ju på köpet. Men det är trevligt och vi träffar mycket folk. Hade vi inte gillat det hade vi fått köpa en annan båt, säger han.

Idag finns bara fyra så kallade M-fartyg kvar i originalskick av de 29 som tillverkades, och M21 är en av dem. Den som vill se henne i Fyrisån kommer kunna göra det fram till den 15 april då hon åker hem till Stockholm igen.

– Fram tills dess är vi instängda i Fyrisån, men det är bra det, säger Christer.

Fakta Minsvepare M21

En minsvepare är ett fartyg som bogserar anordningar för att oskadliggöra minor. Klassiska minor som är förankrade och flyter strax under vattenytan röjes genom att minsvepare drar en vajer efter sig som skär av minornas ankarlinor.

Minsveparen M21 byggdes på Norrköpings varv 1941 och sjösattes i maj samma år.

Fartyget var det sista träfartyget som togs ur aktiv tjänst vid örlogsflottan då befälstecknet halades den 28 augusti 2007, efter 66 år och 77 dagars tjänstgöring vid örlogsflottan.

M 21 K-märktes av Statens Maritima museer våren 2010.

Källa: Wikipedia och minsveparenm21.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!