Appen alla snackar om: "Kan bli som ett Almedalen"

Redan i mars förra året lanserades appen Clubhouse i USA. Nu, nästan ett år senare, har den kommit till Sverige. "Man ser att det är rätt mycket politiker och mediemänniskor med", säger kommunalrådet Hanna Victora Mörck (V).

Appen Clubhouse kan beskrivas som ett ljudbaserat chattforum.

Appen Clubhouse kan beskrivas som ett ljudbaserat chattforum.

Foto: Markus Lundqvist

Uppsala2021-02-09 21:00

Appen Clubhouse är en plats där användare kan skapa samtalsrum om vilket ämne som helst, och deltagare kan ansluta sig till samtalet. Det blir som ett sorts ljudbaserat chattforum. Deltagare kan antingen vara aktiva i konversationen eller sitta med som publik. 

Det är inte bara att ladda ner och gå med i appen, utan du behöver bli inbjuden. En inbjudan kan skickas av någon som redan är medlem, men inbjudningarna är endast två per person. Den 2 februari 2021 uppgavs närmare sex miljoner människor vara aktiva på appen, däribland kändisar som Oprah Winfrey, Elon Musk, Kanye West och Lindsay Lohan.

Även i Uppsala har personer blivit intresserade av appen. En av dem är kommunalrådet Mohamad Hassan (L).

– Det är bra med röstsamtal, du skulle kunna föra ett samtal med nästan hela Uppsala, eller i alla fall få dem att lyssna på ett samtal, säger han. 

Som politiker tror han att han skulle kunna använda appen istället för att göra ett skrivet inlägg på andra sociala medier, eller skriva en debattartikel.

– Här kan man med ljud berätta om arbetsmarknadspolitiken eller stadsbyggnad, och ha den rösten öppen så folk kan lyssna på den, säger Mohamad Hassan (L). 

Utbudet av sociala medier växer och valmöjligheterna är många. Mohamad Hassan har en gissning hur det kommer gå för den nya appen i sociala medier-djungeln. 

– Det här är en variant som skulle kunna komplettera Twitter och snarare konkurrera ut Facebook, säger han.  

Även kommunalrådet Hanna Victoria Mörck (V) har hunnit testa på appen, och ser potentialen till en fin demokratisk möjlighet.

– Det här kan bli positivt, som ett Almedalen när det fortfarande var demokratiskt och inte kommersiellt, men det kan också bli ett ständigt pågående Almedalen man har svårt att släppa, säger hon.

Hur det kommer gå för appen när folk kan börja umgås fysiskt igen återstår att se. Hanna Victoria Mörck tror att Clubhouse fortfarande kan ha en chans.

– Det kan vara en fråga om att olika människor gillar olika saker. Jag gillar radio, poddar och musik, och kul att ha ett samtal i luren utan att behöva delta. Så jag kan nog fortfarande gilla det, säger hon. 

Appen är idag gratis, men experter tror att de huvudsakliga inkomstkällorna kommer vara annonsörer, användardata och premiumabonnemang. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!