"Äntligen" dags för järnvägsbygge

Infrastrukturministern tog det första spadtaget med en grävskopa när arbetet med dubbelspår och järnvägstunnel förbi Gamla Uppsala invigdes i går.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på väg upp i talarstolen.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på väg upp i talarstolen.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2013-08-21 13:50

På grusplanen bakom Gamla Uppsala skola står finklädda lokalpolitiker, personal från trafikverket i gula reflexvästar, lokala präster och intresserade Uppsalabor.

Bygget av dubbelspår och järnvägstunnel ska invigas. Flera talare betas av i rask takt: kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt, regionförbundets ordförande Cecilia Forss, landshövding Peter Egardt och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. De pratar om en pusselbit i ett stort infrastrukturprojekt, ett växande Uppsala, ökande järnvägstrafik, arkeologiska utgrävningar och ökad punktlighet, kapacitet och säkerhet. Gunnar Malm avslutar med att be om förståelse för störningar, buller och damm under det fyra år långa bygget.

När infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fått ordet susar Upptåget förbi ett par hundra meter bort. Även hon säger att bygget kommer att störa vardagen för människorna i närheten, men att man bygger något viktigt för framtiden.
– Om man inte börjar kommer man aldrig framåt, säger hon innan hon äntrar den gula grävskopan placerad vid en arrangerad grushög.

Regionförbundets ordförande Cecilia Forss minns glädjen hon kände när hon 2007 fick beskedet att det skulle byggas dubbelspår här. Ett ord som upprepades av flera invigningstalare var: Äntligen.

Ett gigantiskt byggprojekt

Arbetet med fyra kilometer dubbelspår och 650 meter järnvägstunnel förbi Gamla Uppsala ska enligt planen vara klart 2017. Vid villaområdet ska spåren sänkas ner. Tunneln ska passera intill Kungshögarna. Dagens fyra plankorsningar försvinner. Kostnaden beräknas till 1,3 miljarder kronor. Finansiär är staten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om