Antalet rondeller fördubblades

Antalet rondeller i Uppsala har mer än fördubblats de senaste fyra åren. Syftet är att öka framkomligheten, minska olyckorna och få ned konsekvenserna av dem.

Uppsala2008-11-17 05:57
I augusti 2004 fanns 17 rondeller i tätorten Uppsala. I oktober 2008 är de 38 till antalet.
Vägverket svarar för tre av dem, resten har Uppsala kommun byggt.

Sven Ekman, trafikplanerare på Uppsala kommuns gatukontor, har svarat för utformningen av cirkulationsplatserna som han föredrar att kalla dem.
- Cirkulationsplatser ersätter rätvinkliga krockar med touchar i liten vinkel. Då blir det färre och lindrigare personskador vid krockarna. Även totala antalet olyckor minskar, säger Sven Ekman.
Det finns två olika typer av cirkulationsplatser, dubbelfältiga och enkelfältiga. Vid bägge typerna blir det framför allt för motorfordon enklare att passera den större gatan och enklare att svänga vänster. Viktigt inte minst för busstrafiken.

För oskyddade trafikanter, cyklister och fotgängare, finns det en skillnad mellan de båda typerna av cirkulationsplatser, enligt Sven Ekman.
- De enkelfältiga förbättrar säkerheten för oskyddade trafikanter och gör det lättare för dem att korsa gatan. På de platserna har vi fått ned medelhastigheten för motorfordonen till 35 kilometer i timmen. Målet är 30 kilometer i timmen.
Vid stora rondeller med dubbla körfält, som exempelvis på Rapsgatan i Boländerna, blir däremot säkerheten inte lika uppenbar för oskyddade trafikanter.
- Där skymmer bilarna varandra på ett olyckligt sätt, och förarna är mer upptagna av cirkulerandet och anpassningen till andra trafikanter. Därför signalreglerar vi det övergångsställe som blir kvar vid ombyggnaden. Det andra tas bort, säger Sven Ekman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om