Antalet MC-olyckor bland äldre ökar

När barnen flugit ut och ekonomin stadgat sig är det många som förverkligar drömmen om en motorcykel. Men inte alla ser till att skaffa den färdighet som krävs. Antalet äldre MC-förare som skadas och förolyckas i trafiken har stigit de sista åren.

Uppsala2004-08-07 00:00
Den generella trenden är att antalet döda i trafikolyckor minskar.
På tvärs mot den utvecklingen går motorcykelolyckorna. 2002 dog 37 motorcyklister i Sverige, förra året 46. Hittills i år har 38 personer omkommit.
En liknande tendens går att skönja i olycksstatistiken. I Uppsala län rapporterades 18 svårare olyckor 2002. I fjol var siffran 26. Hittills i år har 19 olyckor registrerats.

Fler äldre förare
Att tillbuden ökar något är kanske att vänta med tanke på att antalet registrerade motorcyklar ökat från 100 000 till 230 000 på ett decennium. Mer uppseendeväckande är att den grupp som står för ökningen är äldre förare, förtitalister och uppåt.
- Varför olyckorna ökar vet vi inte. Det man kan säga är att mönstret har förändrats radikalt de senaste 20 åren. Idag är det väldigt få unga som tar A-körkort. Däremot blir antalet äldre förare allt fler, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Återfallsknuttar
Inom MC-branschen har "återfallsknuttar" blivit ett begrepp, förare som kört MC i ungdomen och som i 50-60-årsåldern skaffar MC på nytt för att uppleva en andra ungdom. I och med att de ofta har god ekonomi köper de gärna stora maskiner som inte är så lätthanterliga, säger Arne Berlin, MC-lärare på Nybrons trafikskola i Uppsala.
- Men alla inser inte att efter 20-25 år är det mycket som inte sitter i ryggmärgen längre.

MC-kortet på köpet
Ett särskilt problem ur trafiksäkerhetssynpunkt är att äldre förare kan ha behörighet utan att suttit en sekund på en motorcykel. Den som tog körkort för personbil före 1976 fick nämligen MC-behörigheten på köpet.
- Det kommer in några sådana personer om året till oss för att ta några lektioner. Oftast är det kvinnor som tidigare suttit bak och nu vill köra själva, säger Arne Berlin.

Anser sig inte behöva lektioner
De flesta gör dock som 49-årige Gustav Persson från Viksta, som på torsdagen stod i begrepp att inhandla sin första motorcykel hos Sulas MC i Örsundsbro.
Även han fick MC-licensen som bonus när han tog B-körkort. Men han har ändå inte planerat att ta några körlektioner.
- Försäljaren föreslog det, men jag anser att jag är så mogen att jag kan köra sakta i början.
Sambon och framtida passageraren Jeanette Pettersson tycker dock att ett riktigt MC-körkort borde vara ett krav.
- Jag tänker vänta till dess han har tränat färdigt innan jag följer med.
På Vägverket ser man allvarligt på de senaste årens utveckling.
- Till höst att kommer vi att sätta oss ner med polis, branschorganisationer, försäkringsbolag och klubbar och göra en ordentlig genomgång av vad var och en kan göra, säger Claes Tingvall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om