Det menar forskare och näringslivsexperter. Men vad som är hönan och ägget är svårt att veta.
Många av de största svenska företagen har i dag en medveten hållning när det gäller hållbarhet och Corporate Social Responsibility, CSR. Det räcker ofta att gå in på företagens hemsidor för att läsa om hur de minskar miljöfarliga utsläpp och hur de tar socialt ansvar för arbetsvillkoren för underleverantörernas anställda.
Förutom att företagen på det viset jobbar för en bättre värld kan det även ligga i deras ekonomiska intresse att jobba med dessa frågor. Det finns ingen entydig forskning som visar att det skulle leda till att företag tjänar mer pengar, men inom näringslivet menar många att det faktiskt gör det.
– De argument som stödjer att det handlar om vinning för företaget bygger på att du skapar ett mer trovärdigt varumärke, att det minskar risker, ökar legitimiteten, förbättrar ryktet och så vidare. Alla de faktorerna är bra för företagen själva, säger Magnus Frostenson, docent i företagsekonomi med inriktning mot företagsetik vid Uppsala universitet.
Magnus Frostenson tar själv inte ställning och menar att det kan vara svårt att se vad som är hönan och ägget, det är inte självklart om företag blir framgångsrika av att jobba med CSR-frågor eller om det är lönsamma företag som har råd att jobba aktivt med miljöfrågor och socialt ansvar.
– Sedan kan man också diskutera om det är så att det inte är lönsamt – ska man inte göra det då?, säger Magnus Frostenson.
Han menar också att det är positivt för företagen att ta socialt ansvar eftersom det i sin tur minimerar riskerna för att göra affärer med företag som håller på med korruption och liknande.
– Ytterligare en aspekt av det är att många unga vill jobba på ett företag de kan stå för, så för att locka de yngre talangerna är det också bra för företagen att ha hållbarhetsmål och att ta socialt ansvar, säger Magnus Frostenson.
Men blir det verkligen någon skillnad eller är det mest en marknadsföringsstrategi?
– Om du till exempel ser på klädföretagen, hur de jobbar tillsammans i Sydostasien för att förbättra villkoren är det klart att sådant ger effekt. Där kan man definitivt säga att det gör skillnad genom att de påverkar underleverantörer att till exempel förbättra arbetsvillkoren.