Hur många har hört talas om Etraveli? Mer kända för dem som bokar resor på nätet är de olika varumärkena såsom Supersavertravel, Gotogate, Flygvaruhuset, Seat24, Travelstart, Travelfinder och Flygresor.se.
Det började med Seat 24. Bolaget startades för drygt 14 år sedan i Uppsala i blygsam skala av Ralph Axelson och han var då en av pionjärerna inom branschen. 2007 slogs Seat24 samman med Svenska Resegruppen och bolaget fick namnet Etraveli som är en förkortning av European Travel Interactive. Affärsidén har hela tiden varit att sälja flygbiljetter över nätet. Verksamheten har vuxit för varje år och Etraveli är nu störst i Norden inom sin bransch med en marknadsandel på 40 procent, enligt Phocuswright (se faktaruta). Konkurrenter är bland andra Ticket och Travellink och internationellt Odiego och Bravofly.
Bolaget har sammanlagt 190 anställda varav 141 finns sex våningar upp i ombyggda gamla Folkets hus på Dragarbrunnsgatan. 93 av de 190 tillhör kundtjänst som sitter och svarar på frågor från kunderna och försöker hjälpa till när problem uppstår med bokningarna.
Ralph Axelson var vd för bolaget ända till för sju månader sedan då Mathias Hedlund rekryterades till posten. Ralph Axelson finns dock kvar i styrelsen och som delägare i bolaget.
Mathias Hedlund hade då han tillträdde suttit i styrelsen i fyra år och har tidigare haft ledande befattningar i Klarna, Eniro och Svenska Spel.
Hans ambition är att internationalisera bolaget.
– När året inleddes var 25 procent av resorna på marknader utanför Norden. Nu är det 50 procent.
Vad har ni gjort för att komma dit?
– Vi har bland annat översatt sajterna till andra språk och anpassat dem efter lokala förutsättningar. Man måste förstå hur affärer görs i andra länder. Vi har nu sajter i 25 europeiska länder, det var sju vid årsskiftet. Men vi planerar att expandera även utanför Europa.
Varför har ni så många varumärken?
– För att då är det större chans att kunderna väljer oss på i någon söktjänst eller på prisjämförelsesajter. De olika varumärkena skiljer sig inte särskilt mycket åt. De fungerar alla på i stort sett samma sätt, men som kund hittar man ofta sin favorit. I de flesta fall handlar kunder där det är billigast och det är vi bra på.
Flygresor.se är ju en sajt som jämför priser och inte en resebyrå. Varför köpte ni den?
– För att kunna växa och få mer kunskap om konsumenterna och deras beteende. Det är ett sätt att bli effektivare.
Finns det inte en risk att ni försöker styra kunderna där till just era varumärken?
– Nej, om vi missgynnar andra skulle de hoppa av och Flygresor.se blir då sämre. Alla resebyråer som var med när vi köpte sajten i januari 2014 är kvar.
Hur bokar man flygbiljetter i framtiden?
– Det har gått från offline till online. Nu bokas flygbiljetter allt mer på mobila enheter, mobiltelefon eller "paddor".
Kommer traditionella resebyråer att försvinna på sikt?
– Nej, kommer alltid finnas en målgrupp som vill ha den personliga servicen, speciellt lite mer komplicerade resor som olika varianter av paketresor.
Behöver Uppsala en ny flygplats?
– Nej, det tror jag inte. Arlanda duger bra. Däremot skulle jag uppskatta om det investerades mer i järnvägen mellan Uppsala och Stockholm. Vi blir en allt mer komplex verksamhet och behöver ständigt kompetent personal för att vara bäst i internationell konkurrens. Vi hittar inte alla i Uppsala utan måste även rekrytera från Stockholm.