Ännu ett steg mot gruvdrift i Dannemora
Nu tas ytterligare ett steg mot gruvdrift i Dannemora.Dannemora magnetit AB söker miljötillstånd för att få bryta dubbelt så mycket järnmalm som innan gruvan las ned.
Nu gäller det att smida medan järnet är varmt.
- I och med att priserna på järn är så höga som de är just nu vill vi komma i gång så fort som möjligt, säger Lars-Göran Ohlsson, vd för Dannemora mineral AB.
Myndigheten Bergsstaten gav brytningstillstånd strax före jul i fjol. Klartecken från miljödomstolen räknar dotterbolaget Dannemora magnetit AB med att få inom ett år.
- Vi har varit väldigt detaljerade och noggranna. Jag kan inte tänka mig att det ska vara en stor sak för miljödomstolen, det har ju funnits tillstånd tidigare, säger Lars-Göran Ohlsson.
I så fall kan produktionen komma i gång under 2009. Ansökan gäller produktion av 1,5 miljoner ton järnmalm årligen, mer än dubbelt så mycket som före nedläggningen.
De kända fyndigheterna räcker i tio år, och malmen tar sannolikt inte tvärt slut. Lars-Göran Ohlsson tror också att det höga järnpriset kommer att bestå.
- Kina och länder i Sydostasien har ett väldigt behov och importerar mycket metaller.
Nere i Dannemora gruva är järnhalten 40 procent, vid brytningen följer gråberg med upp. I sin ansökan till miljödomstolen föreslår Dannemora magnetit att restprodukten vid anrikningen, det malda gråberget, ska blandas med cement och läggas i tomma bergrum. Vanligtvis läggs restprodukterna i sandmagasin ovan jord.
- Det här är en speciell lösning när man vill stabilisera berget. Och det minskar alla miljörisker betydligt. Miljödomstolen borde vara nöjd med att vi lägger det under jord, säger Lars-Göran Ohlsson.
Bolaget får förmodligen räkna med högre fraktkostnader än tidigare. Hargshamn, varifrån malmen tidigare har skeppats ut, ligger bara tre mil bort, men järnvägen dit har försämrats på 15 år och tål inte tunga transporter.
- Järnvägen måste byggas om, om inte den är klar måste vi köra med lastbil till att börja med. Vi pressar på i länet och i kommunen så att de kan trycka på för att Banverket ska få pengar, säger Lars-Göran Ohlsson.
Både järnvägs- och lastbilsalternativet finns med i miljökonsekvensbeskrivningen. Det senare blir dyrare för bolaget och bullrigt och miljöovänligt för omgivningen.
- Jag har fortfarande inte träffat någon i Dannemora som är negativ. Många är intresserade av att jobba där, säger Lars-Göran Ohlsson.
När gruvan är i full drift år 2010 eller 2011 ska den sysselsätta mellan 125 och 140 personer.
Det första konkreta steget mot gruvdrift tas i höst när gruvan ska länspumpas. Sedan nedläggningen har de trehundra lägsta meterna ställts under vatten.
FAKTA
Fyndigheterna i Dannemorafältet i den östligaste delen av Bergslagen har varit kända i mer än 500 år.
I slutet av maj, efter nyemissionen som gav 85 miljoner kronor, noterades Dannemora mineral AB på First North, OMX marknadsplats för små tillväxtbolag.
Fyndigheterna i Dannemorafältet i den östligaste delen av Bergslagen har varit kända i mer än 500 år.
I slutet av maj, efter nyemissionen som gav 85 miljoner kronor, noterades Dannemora mineral AB på First North, OMX marknadsplats för små tillväxtbolag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!