Annonser på nätet föder nya företag

Marknaden för annonseringen på Internet spås växa till nya rekordhöjder i år och nästa år. Det nystartade Uppsalaföretaget Affiliator vill vara med på den resan. Deras affärsidé är att finnas mitt emellan annonsörer och webbsajtsägare med en prestationsbaserad annonsteknik.

Emil Paulsson, vd i nystartade Uppsalaföretaget Affiliator, menar att alla är vinnare på affärsidén som bygger på att matcha ihop annonsörer som vill öka sin försäljning via internet ihop med webbplatsägare som vill öka sina annonsintäkter.

Emil Paulsson, vd i nystartade Uppsalaföretaget Affiliator, menar att alla är vinnare på affärsidén som bygger på att matcha ihop annonsörer som vill öka sin försäljning via internet ihop med webbplatsägare som vill öka sina annonsintäkter.

Foto: Pernilla Sjöholm

Uppsala2006-08-07 00:00
— Visst är det ett häftigt kontor!, utbrister Emil Paulsson, vd för Affiliator, när han tar emot vid dörren till den ombyggda verkstadslokalen i Ekeby Bruk.
Det är tre meter upp till tak, här finns ett tjusigt barkök och en upphöjd scen där det står ett pokerbord. Företaget delar lokaler med två andra småföretag, bland annat en nystartad pokersajt.
I ena hörnet står en tävlingscykel och i mitten, sex nedsuttna 60-talsfåtöljer med tillhörande glasbord och ett par bärbara datorer lite här och var. Vid en klädstång hänger två svartblänkande kavajer, en meter därifrån leder trappen upp till ett arbetsloft med high-techinredning och skrivbord med stålrörsben.
— Killarna som hade lokalen tidigare hade tänkt bo här, så vi har bastu och ett lyxigt badrum också. Men så fick de reda på att det inte är tillåtet att bo här enligt detaljplanen, förklarar Emil Paulsson.
Emil Paulsson har annars "jobbet på fickan". Bärbar dator och mobiltelefon räcker för att driva bolaget tillsammans med kollegan Jimmie Pettersson i Linköping.
— Både annonsörer och webbsajter kan tjäna pengar om vi matchar ihop dem, konceptet är enkelt, berättar Emil Paulsson.

Startade "bolag" som sexåring
Affiliator betyder ungefär "marknadsföring i förening". Ett slags vinn-vinn-koncept där alla tjänar på att veta exakt vilka sajter och annonser som resulterar i köp från kunderna. Företaget finns som en mellanaktör och mäter alla besök och klick som en webbbesökare gör, samt sköter all administration för fakturering och utbetalning av provisioner. För varje besök som länkas vidare till annonsören och i många fall en internetbutik, får webbsajten en ersättning. Och annonsören vet då hur många personer som budskapet nått fram till och hur många köp som besökaren genomfört.
— Vi har fått en flygande start. Efter bara en månad har ett 60-tal annonsörer och cirka 400 webbsajter anslutit sig och fler kommer in varje dag. Om ett år skulle jag gissa att vi har anställt ett par säljer och tekniker. Förhoppningsvis har vi cirka 250 anslutna annonsörer och 6 000 webbsajter, berättar Emil Paulsson.
Han bildade sitt första "bolag" som 6-åring, Emils AB, då han och grannbarnen varannan lördag hade en stor loppmarknad där de sålde allt bråte som grannarna skänkt.
— Vi var fyra fem stycken som tjänade ganska bra på det. Och på den vägen är det...
Bland annat med att grunda sajterna Startaeget. se och resesajten Sverigeresor.se.

Nätreklam växer snabbast
Och han nickar instämmande när han får höra att han tycks vara urtypen för en entreprenör.
— Jag kan inte låta bli att sitta still när jag ser en bra affärsmöjlighet. Och att genomföra ett projekt ger en otrolig tillfredsställelse.
Tillbaka till Affiliator, som i dagsläget har en stor konkurrent att slåss emot, Sverigebaserade företaget Tradedoubler, som tillhandahåller samma typ av tjänst i Europa och som i fjol omsatte 117 miljoner euro.
— Vi riktar in oss på små- och medelstora företag, Tradedoubler har många av de större och har en prisbild därefter. Sen finns det också otroligt många hemsidor som drivs på ideell basis. De får en möjlighet att tjäna pengar på sin sida genom att välja vilka annonser de vill ta in. Annonsören kan visa upp sitt varumärke hur många gånger som helst men betala bara för antal klick eller varje ny order, säger Emil Paulsson.
Och enligt IRM, Institutet för Reklam-och Mediestatistik, är nätreklam det annonssegment som växer snabbast just nu.
Prognosen för 2006 års internetannonsering är en uppgång med 44 procent i år och 25 procent nästa år. I pengar räknat handlar det om 2,3 miljarder i omsättning under 2006.

PERSONFAKTA


Namn: Emil Paulsson
Ålder: 29 år
Aktuell: Med sitt nystartade internetannonsföretag tillsammans med Jimmie Pettersson
Bor: I Norra skogen i Flogsta ,Uppsala
Familj: Sambo och två barn, 2 resp 6 år.
Bakgrund: Bildade sitt första "bolag" som 6-åring, sålde loppisgrejer tillsammans med grannbarnen. Startat och driver internetportalerna startaeget.se och Sverigeresor.se.
Intressen: Resor, familjen, vänner, internet och dataspel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om